nieuwsbrief
menu Asset 14

Lees je kat voor

Literair Jozien Wijkhuijs
Mail

Stel je even voor dat je een sitcom-personage bent en een innige relatie met je huisdier hebt. Waarschijnlijk maken je vrienden je in dat geval vaker belachelijk dan als je Crocs draagt in het echte leven. Kijk naar Winston in New Girl, met zijn Ferguson, of Ross in Friends, met Marcel. Bereken nu even het deel van je referentiekader dat wordt bepaald door diezelfde sitcoms. Als dat deel net zo groot is als bij mij, zul je begrijpen dat ik altijd goed nadenk over de mate van interactie met mijn kat.

Vorige week lette ik daar even minder goed op. Ik las Grief is the thing with feathers van Max Porter, een fantastisch boek waarvan de poëtische zinsbouw soms beter te begrijpen is als ik hardop lees. Mijn hoogbejaarde kat Schoffie lag te slapen op het voeteneind van mijn bed. Dat is haar hoofdactiviteit, naast het likken van een poster aan de koelkastdeur. Ik draaide me om, zodat ik met mijn hoofd bij haar kwam te liggen en las verder. Ik deed mijn best om stemmetjes te doen, op mijn intonatie te letten en mijn Engelse uitspraak te perfectioneren.

Schoffie rolde zich nog eens om en legde aanmoedigend haar pootje tegen mijn arm aan. Pas toen ik handbewegingen begon te maken bij bepaalde passages, zag ik in wat ik aan het doen was. Ik was mijn kat aan het voorlezen. Vol overgave en overtuiging mijn kat aan het voorlezen. Na een geschokte pauze deed ik het enige dat ik kon bedenken te doen. Ik ging door.

In de dagen erna probeerde ik Schoffie iedere keer als ik verder wilde in het boek mijn bed in te krijgen. Hardop lezen deed wonderen voor mijn tekstbegrip en je bent pas echt gek als je jezelf voorleest. Dus rammelde ik met een blikje snoepjes, zette ik mijn liefste stem op en, als dat niet werkte, tilde ik de tegenstribbelende kat naar mijn voeteneind en hield haar net zo lang vast tot ze besloot op die plek in slaap te vallen.

We zijn inmiddels aan ons tweede boek begonnen. Ik ga dit nooit aan mijn vrienden vertellen, zij kijken namelijk ook naar New Girl.

Lees verder Lees verder Lees verder

Jozien Wijkhuijs ('89) is in willekeurige volgorde: geen liefhebber van kaas, freelance journalist, Zeeuws, inwoner van Nijmegen, schrijver en permanent in de war.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons