nieuwsbrief
menu Asset 14

Flaneer op en neer

Literair Tim Fraanje
Mail

De wijk waar ik woon kent veel sociale huur en was in de jaren '70 waarschijnlijk idyllisch bedoeld. Er wonen nu vooral studenten, volksbuurtfiguren en licht gestoorde marginalen (nu ik niet meer studeer, weet ik niet in welke categorie ik zelf val). Gentrificatie en veryupstering zijn hier in ieder geval niet aan de orde. Er is wel veel groen, verlept groen. Er zijn ook afgebladderde speeltoestellen.

De afgelopen maanden lijkt iedereen in winterslaap te zijn geweest, veilig verstopt achter het krantenpapier dat voor de ramen hangt. Maar nu wordt het zomer en speelt het leven zich grotendeels af op het trottoir en in de kleine voortuintjes.

Om erbij te horen zit ik met mijn vrienden c.q. buren op witte plastic stoelen voor de deur bier te drinken. De zon schijnt. Wij zijn een passief publiek, we slurpen ons bier en de UV-straling en wachten tot er iets interessants voorbijkomt. Het buurmeisje parkeert haar fiets. Blond, goede bilpartij. Ruzie bij de overburen. Waar is ineens die Black & Decker gebleven die daar altijd in de voortuin op de tegels ligt? We zeggen vriendelijk goedemiddag tegen iedereen die langskomt.

Sommige mensen lopen wel heel vaak langs. Niet één keer, of een keer heen en weer, maar eindeloos op en neer. Alsof ze zo proberen een sterrenstatus te krijgen. Alsof de straat hetzelfde werkt als de tv: het maakt niet uit wie je bent of wat je doet, hoe vaker je gezien wordt, hoe groter de faam. Als je op en neer loopt in je straat moet je wel een interessant leven hebben. Waarom zou je anders niet gewoon voor je huis gaan zitten, zoals iedereen?

Daar komt er weer zo'n figuur langs. Nu al voor de zevende keer. Ondertussen belt hij: 'Ja, daar heb ik al een mannetje naartoe gestuurd... nee komt goed pik, ik regel het morgen.' Hij is te cool voor het hier en nu. Deze specifieke flaneur is overigens een drugsdealer, weet ik toevallig. Zijn leven zit waarschijnlijk vol met spanning die gemakkelijk te romantiseren is. Maar je hoeft niet per se de Pablo Escobar uit te hangen: iedereen kan een straatcoryfee worden! Vaders van irritante kinderen die op hun papadag gewoon even een paar keer de deur uit moeten. Neuroten die steeds maar weer teruglopen naar de voordeur om te kijken of hij wel op slot zit. Dementen die op zoek zijn naar het goede huis. Alcoholisten in de ontkenningsfase, die toch steeds maar weer een nieuw biertje gaan halen bij de supermarkt. Thuiswonende zonen die van hun moeder niet binnen mogen roken. Schizofrenen met een incontinent fantasiehondje. Als je over straat paradeert straal je dynamiek uit. 'Ik ben een toffe peer, ik flaneer op en neer.'

We krijgen sympathieke maar meewarige blikken van de flaneurs. Alsof ze willen zeggen: hebben jullie niks beters te doen dan hier te zitten? Kom uit die stoel! Doe wat met je leven! Of misschien is dat alleen maar projectie van mijn kant. Slurp.


Tim Fraanje (M.A.) draait aan knopjes in synthpop-duo Big Hare en organiseert een experimenteel festival dat Sneeuw en Ruis heet. Hij houdt van knutselen, mooischrijverij, zoete cocktails en dansen in misplaatste outfits.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons