nieuwsbrief
menu Asset 14

Het Turkse sprookje

Actueel Michiel Bron
Mail

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Michiel Bron constateert een sprookje over de teloorgang van de hedendaagse cultuur.

‘Het doel van de krant is de plannen en bevelen van de regering bekend te maken aan de onderdanen.’

Dit was de doelstelling van de Turkse krant Takvim-i Vekayi in mei 1832. Hoewel de krant streng werd gereguleerd door de overheid, bleef het een vernieuwing en een overname van een Westers fenomeen. Westerse waarden en normen overstroomden de Turkse gemeenschap in de negentiende eeuw. Er werden sigaretten gerookt, kranten gelezen en later ook radio geluisterd. De toenmalige machthebbers en een groot deel van de intellectuele elite zagen hun ‘eigen’ cultuur verdwijnen en waarschuwden al voor de verwestering en het daarmee gepaard gaande verlies van de eigen culturele identiteit. De Turkse Sultan Mahmoed II was een voorloper in deze veranderingen. Hij was degene die de hierboven geciteerde krant leven in blies.

Heden ten dage spelen kranten wederom een hoofdrol in het Turkse debat. De Turkse president Erdogan is hard op weg zijn land in een dictatuur te veranderen waar vrijheid van meningsuiting nog slechts opgaat voor de meningen die overeenkomen met die van de president. Westerse waarden en normen worden misschien nog wel sneller dan de gemiddelde Syrische vluchteling het land weer uitgeschopt. Wat achterblijft is echter niet wat Erdogan hoopt, namelijk een trots, traditioneel Turkije. Wat achterblijft is een land zonder echte culturele identiteit.Dursunbey_Barana_ekibiDe culturele identiteit van Turkije wordt immers al sinds Sultan Mahmoed II gekenmerkt door het debat over deze Westerse invloeden. Aan dit debat ontlenen de grote Turkse helden als Atatürk hun identiteit en de opiniemakers hun materiaal. Door dit debat kan men tegenwoordig in de koffiehuizen van Istanbul een Turkse man, in Westerse kleding en met traditioneel hoofddeksel, al rokend de krant zien lezen. Dat is de hedendaagse cultuur in Turkije en wanneer je daar alle vermeende Westerse invloeden uit filtert blijft er niks anders over dan een naakte man met een fez op zijn hoofd.

Wanneer Erdogan zich steeds meer als een sultan gaat zien en ‘de oude Turkse cultuur’ probeert terug te brengen, beroept hij zich dus eigenlijk op een niet bestaande realiteit. Het is een sprookje dat wanneer delen van de schijnbaar buitenlandse cultuur worden weggesneden, de oude cultuur weer naar voren komt. De Turkse man in het koffiehuis heeft geen Osmaanse klederdracht onder zijn T-shirt en in Turkije komt de cultuur van voor 1832 niet ineens weer naar voren wanneer kranten wederom worden gereguleerd. Erdogans pogingen om de oude cultuur te herstellen zijn dan ook gedoemd om te mislukken. Daarvoor is Turkije al te veel veranderd.

Lees verder Lees verder Lees verder

Michiel Bron (1995) studeert Geschiedenis en Wijsbegeerte aan de Universiteit Utrecht en is actief bij de jongerenvakbond CNVjongeren en studentenvereniging S.S.R.-N.U..

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons