nieuwsbrief
menu Asset 14

Beslagkom uitlikken

Literair Luuk Hijne
Mail

Een van de terugkerende gebeurtenissen waar ik me als kind erg op kon verheugen, was als mijn moeder een cake ging bakken. Meestal ging de gebeurtenis gepaard met een loom gevoel op een regenachtige weekenddag, de eettafel die bezaaid was met ingrediënten en het proeven van het eerste, nog hete en slappe plakje cake. Maar boven al die zaken ging het me eigenlijk om één specifiek moment. Ik wachtte gespannen af totdat mijn moeder klaar was met roeren, de pan leeg schraapte en aan mij gaf. Dan kon het beginnen: het uitlikken van de pan. Dat was het hoogtepunt van de dag.

Twintig jaar later is de liefde voor beslag gebleven en heb ik de nodige levenservaring opgedaan. Daardoor ben ik nu al een tijdlang in staat zelf regelmatig cakes te bakken. Alleen loop ik keer op keer tegen een probleem op: als je het beslag hebt gemaakt, hoeveel laat je dan in de cakevorm glijden en hoeveel laat je 'per ongeluk' in de beslagkom zitten?

Te veel beslag overhouden is immers geen optie. Dan is het geen extraatje meer, geen restje. Je likt de pan niet meer schoon, je eet een heel nagerecht op. Vla. Te weinig beslag is ook niet goed, natuurlijk. Ik moet, met een beetje inspanning, toch zeker nog een paar halve lepels beslag uit de kom kunnen halen. (De absolute aartsvijand daarvan is overigens de pannenlikker. Al dat overgebleven beslag! Zomaar weg geschraapt uit de beslagkom en in de cakevorm gedaan! Wat zonde!)

Een middenweg was niet te vinden; het begrip ‘precies genoeg’ bestond sinds ik zelf bakte niet meer. Iets wat weinig te maken had met de werkelijke hoeveelheid, maar met het feit dat ik nu zelf invloed op het bakproces had. Oneindig genot leek me als kind geweldig. Maar later leer je dat genot vanaf een bepaalde grens altijd in ellende verandert. Er was nu alleen niemand meer die bepaalde waar die grens lag, leek het, tot voor kort.

Het was op een zaterdag, 's avonds laat toen ik thuis kwam. Bij het openen van de deur kwam de geur van brownie in de oven me tegemoet. Ik hing rustig mijn jas op, pakte mijn tas uit, tot ik het besefte: mijn huisgenoten hadden een cake gemaakt, zónder mij. Ik gooide m’n tas op de grond en draafde naar de keuken. ‘He,’ riep ik, ‘he! Stop!’ Mijn huisgenoten keken verbaasd op. ‘Hebben jullie de beslagkom al afgewassen?’ Met een niet begrijpende blik antwoordden ze: ‘Nee hoor, die ligt hier nog, hoezo?’
Ze gaven de beslagkom aan mij, met lepel en ongebruikte pannenlikker. Ik nestelde me op de bank, de eettafel was nog bedekt met de overgebleven ingrediënten en buiten regende het. Het browniebeslag was verrukkelijk. En het was precies genoeg.


Luuk Hijne is stadsgids in Utrecht en sociaal psycholoog, houdt van lezen, musea, geschiedenis, en het opschrijven van herinneringen en belevenissen.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons