nieuwsbrief
menu Asset 14

Youtube-repeat

Literair Lisanne van Aert
Mail

Ik ben een zeer gematigd mens. Voor schrijven onder invloed voel ik dan ook vrij weinig. Ik zie mezelf al schuimbekkend achter mijn laptop zitten en sterven. Mijn cursor knipperend halverwege de laatste strofe van een matig gedicht over bestaansrecht en masturbatie. Het is het soort dood dat ik mijn ouders niet aan kan doen. Het is ook het soort dood dat ik niet zo snel zal sterven.

De laatste keer dat ik een klein beetje stoned was keek ik mijn twee lievelingsafleveringen van Ik vertrek, dat zegt genoeg. Waar anderen zich naar psychedelische maanlandschappen laten vervoeren, begin ik in mijn wildste fantasieën een chambre d’hôtes in Zuid-Frankrijk, met een zwembad en ‘n hompje brie voor ontbijt. Een lekkage of miscalculatie in de begroting is het gruwelijkste dat me kan overkomen, dat valt te overzien.

Toch droom ik stiekem van extase. Van losstaan van tijd, ruimte, hemel en aarde. Een achtbaanrit door mijn hersenbanen. Maar dan wel eentje waar ik, zelfs volgens het internet, niet dood aan kan gaan. Eentje zonder zwarte gaten in mijn geheugen, zonder verandering van gedrag. Alleen de lusten, niet de lasten. Ik heb het gevonden, ja. Ik heb mijn onderbewustzijn herontdekt door Youtube-repeat. De meest zachtaardige trance die er is.

Het gaat als volgt: je luistert een nummer minstens dertig keer achter elkaar. Dit doe je door repeat achter youtube te typen, er onstaat dan iets als: http://youtuberepeat.com/nummer-naar-gelieve. Verder hoef je niks te doen. Dat klinkt makkelijker dan het is. Niet ieder nummer is namelijk geschikt om minstens dertig keer achter elkaar geluisterd te worden. Niet alles brengt in vervoering. Gitaartokkelliedjes maken lui. Nummers met een te diepe tekst leiden af. House-hitjes irriteren. Opera’s imponeren. Techno is te doelgericht. Wat je nodig hebt, is over-de-top epische muziek. Bij mij uit zich dat in: panfluit- en nightcore versies van jaren-negentig-hits, Marilyn Manson en iedere mogelijke hardcore-cover van The conquest of paradise.

Om het even met wat getallen te illustreren: Nine Million Bycycles nightcore luisterde ik 111 keer achter elkaar, Mad World Instrumental Panflute 132 keer, The Mephistopheles of Los Angeles 223. Tijdens deze megalomane luistersessies knalde ik uren door, en had ik niemand anders nodig. Het was alleen mijn laptop, ik en de dingen.

Ik ben niet veel gewend, misschien dat dat het is. Misschien treedt de gewoonte later in en is dit de eerste stap richting afkickkliniek, ik weet het niet. Voor nu luister ik een nightcore-versie van Losing my religion, voor de achtendertigste keer, en lijkt de dood nog erg ver weg. Alles is goed. Ik schuimbek nog lang niet.


Lisanne van Aert is schrijfster van ode, pamflet en bouqetreeksroman. lisanne@hardhoofd.com

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons