nieuwsbrief
menu Asset 14

Die moslims kapen 4 mei

Actueel Emy Koopman
Mail

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Emy Koopman schrikt van het gebrek aan inlevingsvermogen dat ze rondom Bevrijdingsdag waarneemt.

Ook ik vond de #geen4meivoormij-actie van Christa Noëlla ergerlijk. Alsof het eren van de ene dode het eren van de andere dode uitsluit. Ja, er zou meer aandacht moeten zijn voor de Javaanse en Surinaamse voorouders van Christa, voor de koloniale misdaden, en het zou goed zijn als daar ook een nationale dag voor komt. Ja, we zouden ons wel wat harder mogen verzetten tegen de almaar aanzwellende moslimhaat.

Maar de herdenking van de Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog is elk jaar weer een aanzet om breder te denken over oorlog, verzet en onderdrukking. En dan hebben we het in de eerste plaats over de holocaust, over onze dichtstbijzijnde genocide. Het heeft iets pervers, het almaar wentelen in het leed van de joden, en het heeft iets hypocriets, maar we hebben het nodig als blijvende waarschuwing. Het vergeten van de holocaust is de snelste weg naar een nieuwe genocide. Dat je niet joods bent, betekent niet dat de holocaust niets over jou te zeggen heeft.

Op de Facebookpagina van mijn neef verscheen al snel na Christa’s actie een reactie, een re-post van de pagina ‘Nederland mijn Vaderland.’ Een plaatje van een Nederlandse vlag die halfstok hangt, in de rechterhoek een rijtje kruizen en één joods graf, en dan als begeleidende tekst:

Een groep moslims roept op om te stoppen met de Dodenherdenking omdat moslimhaat in Nederland sterk groeiende zou zijn alsook fascisme. Waanzin ten top natuurlijk en weer een Nederlandse traditie die wordt aangevallen...
Laat heel Nederland deze afbeelding #DELEN en zo laten zien dat wij wel respectvol de doden zullen herdenken! Van 4 mei blijf je af!

Ik bevroor van binnen, omdat het mijn neef is die dit deelt. We begrijpen elkaar niet meer. Vervolgens grimlachte ik, omdat de makers van de post de ironie van hun eigen schrijven geheel is ontgaan. Om juist met het excuus van 4 mei te moslim-bashen en dan te beweren dat jij ‘wel respectvol’ bent. Oh, en: voor zover bekend is Christa Noëlla geen moslima.

Beide kanten, de geen4mei-activisten en de van4meiblijfjeaf-patriotten, blonken niet uit in inlevingsvermogen. Beide kanten gingen zo op in hun eigen slachtofferrol dat het leed van niet-groepsgenoten voor hen geen werkelijk leed meer was.wel-nietJuist daarom zijn 4 en 5 mei zo belangrijk, juist nu. Ahmed Aboutaleb begrijpt dat. In zijn toespraak op de dam, die je vooral helemaal moet lezen, vroeg hij zijn toehoorders het zich voor te stellen, hoe een kinderklas steeds leger wordt, hoe iedereen die ‘anders’ is verdwijnt. Het kwaad, zei hij, begint met vooroordelen en vernederingen. En:

Zo valt een land ten prooi aan onderbuikgevoelens, ondoordachte emoties die de samenleving ontwrichten. Onderbuikgevoelens die de weg kunnen plaveien naar haat, naar geweld, en uiteindelijk zelfs naar moord. Nog steeds.
Daarom moeten wij goed luisteren naar de verhalen van toen.

Ik hoop dat ze het stiekem wisten van Aboutaleb, de #geen4mei-kant. Dat dit al die tijd hun opzet was geweest: dat hun ‘boycot’ ervoor zou zorgen dat de zogenaamd vaderlandslievenden dit jaar extra goed zouden kijken en luisteren, en dan ook deze toespraak zouden horen. Een toespraak waar de dam met vochtige ogen de handen blauw voor klapte.

Maar ik ben bang dat Christa en de haren niet hebben gekeken. En ik ben bang dat de vaderlandslievenden zodra ze het gezicht van Aboutaleb zagen hebben geroepen ‘die moslims kapen nu ook 4 mei,’ en dat ze de televisie hebben uitgezet.

Lees verder Lees verder Lees verder

Emy Koopman (1985) is Hard//hoofd-redactielid, literatuurwetenschapper, psycholoog en schrijver. Haar debuutroman Orewoet verscheen in september 2016 bij Prometheus. // emy@hardhoofd.com

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons