nieuwsbrief
menu Asset 14

Herdenken, niet vieren

Actueel Mark Bakker
Mail

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Jongeren willen onder #geen4meivoormij de hypocrisie van de Nederlandse herdenking aankaarten. Maar dan kun je beter stoppen met het vieren van de bevrijding, betoogt Mark.

We maken ons al jaren zorgen omdat de laatste generatie die de oorlog meemaakte verdwijnt. Hoe houden we de herinneringen aan de oorlog levend? In letterlijke zin is dit onmogelijk. De dragers van de herinneringen zullen uitsterven. De oorlog verdwijnt net als alle voorgaande oorlogen naar geschiedenisboeken. Stalingrad en D-day wacht hetzelfde lot als Waterloo en Leipzig.

Dit wil niet zeggen dat hiermee alles vergeten wordt. Het geeft ons wel de kans hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden.

Jean-Marie Le Pen noemde ooit de Holocaust een voetnoot bij de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Hij kon er niet verder naast zitten: de Tweede Wereldoorlog is een voetnoot bij de Holocaust. Ook in Nederland waren de meeste oorlogsslachtoffers geen helden, maar gewone mensen die enkel vanwege hun afkomst op beestachtige wijze vermoord werden.

Er is een verschil tussen herdenken en vieren. In Nederland zie je dat terug in de indeling in 4 en 5 mei. Het herdenken van oorlogsslachtoffers lijkt mij onomstreden. Het zou in ieder geval onomstreden moeten zijn.

Dit geldt niet voor de viering van onze bevrijding. Op 5 mei vieren we onze vrijheid. We doen dit op een typisch Nederlandse manier: met rommelmarkten en gratis concerten. Koningsdag-light.

Officieel vieren we ‘dat we in 1945 bevrijd zijn van de Duitse bezetting in Europa en de Japanse bezetting in Azië en dat we sindsdien in het Koninkrijk der Nederlanden vrij zijn van oorlog en onderdrukking.’ Opvallend, aangezien de Duitsers nauwelijks het land uit waren of er werden al Nederlandse dienstplichtigen in boten geladen om in Indië de orde te gaan handhaven. Als er al sprake is van ‘witte geschiedenis’ dan komt dat niet op 4 mei, maar op 5 mei naar voren.5161533272_42e8ce12df_bVan oudere mensen die nog weleens iets over de Tweede Wereldoorlog zeggen (bijvoorbeeld bij DWDD op 2 mei) hoor je vooral de wens dat zoiets verschrikkelijks niet nog een keer plaats moet vinden. Vaak hoor je ook de teleurstelling over het feit dat er nog steeds oorlogen zijn. Dat de beelden van de oorlog in Syrië en de vluchtelingen doen denken aan hun eigen oorlogservaringen. Als we een beetje consequent waren zouden we direct ‘godwin’ moeten roepen.

Zolang er oorlogen blijven, blijven de herinneringen aan oorlog levend. Om te weten hoe het is om niet in vrijheid te leven hoeven we alleen maar het nieuws te kijken of een vluchteling te bevragen. Het vieren van onze ‘eigen’ bevrijding wordt hiermee moeilijker te verantwoorden. En daarbij: onnodig. Wie stelling wil nemen tegen Nederlandse hypocrisie kan daarom beter de bevrijdingsconcerten en de rommelmarkt aan zich voorbij laten gaan.

Lees verder Lees verder Lees verder

Mark Bakker (1984) is historicus en freelance redacteur.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons