nieuwsbrief
menu Asset 14

Kleur erkennen

Beeld Jean-Maxim van Dijk
Mail

Grafisch Ontwerper Jean-Maxim stopte veertig dagen met de kleur zwart. Geen Playstation.  Geen zwarte schoenen of lijntjes. Als een koning hield hij het vol.

Zwart bestaat niet - het is een zo donker mogelijke kleur. Donkerblauw. Donkergroen. Donkerlichtbeige. Zwart is de grote gelijkmaker: alle kleuren komen samen in zwart. Ik ben geen kleurrijk persoon. Zwartgallig, om eerlijk te zijn. En zwartverslaafd, in mijn werk en kledingkast. Bij het zoeken naar vervangende kleren kwam ik t-shirts tegen van een paar jaar geleden. Geen idee hoe ik ooit in lichtblauw en rood heb gelopen, maar het ligt voor me. Ik trek het aan en voel me plaatsvervangend vrolijk. De zwarte schoenen worden geparkeerd en ik schaf een paar cobaltblauwe sneakers aan. Die blijken bij thuiskomst nét iets te groot en schuren de hele dag pijnlijk tegen m’n hakken, waardoor het katholieke lijden opeens weer erg dichtbij komt.

Halverwege deze vastentijd kwam ik erachter dat deze idiote uitdaging meer te maken heeft met patronen dan met kleur. Ik ben niet de enige die veel te snel naar het zwart grijpt; het lijkt de meest veilige keuze te zijn voor zo’n beetje elk gebruiksvoorwerp waar een stekker aan zit. En dan hebben we het nog niet eens over de stekker. Ik daag je uit een andere kleur stekker te vinden dan zwart of wit. Door zwart angstig te vermijden word je al snel bewust van de zwart-verslaving van anderen. Zo gek is dat niet: zwart is bijna altijd een goede match. “To begin with, black has class. It’s the best color. There is no other color that is better than black. There are many other colors that are appropriate and happy but those colors belong on flowers.” Klinkende woorden van Massimo Vignelli (1931-2014). Eigenlijk best vreemd: Vignelli’s meest iconische werk was het kleurrijke ontwerp voor de lijnenkaart van de New York City Subway. Arme man.

Omdat zo veel dingen die we tegenkomen in het dagelijks leven zwart zijn wordt elke dag een spel. Nog erger wordt het als ik mijn werk probeer om te buigen naar een min of meer gehandicapt palet. Kleur wordt te schreeuwerig zonder zwart. De balans is verdwenen, zwart bleek het perfecte ijkpunt. Zonder zwart lijken composities uit elkaar te vallen, alsof het een kinderversie betreft van een meer volwassen beeld. Ik doorbreek mijn eigen patroon en ga op zoek naar een waarde in kleur. Dat blijkt in de praktijk best lastig: alsof je een broodje pindakaas smeert met een lepel en vork. Toch denk ik wel dat ik er iets mee heb gewonnen. Ik heb een nieuwe waardering gekregen voor de primaire kleuren, die minstens zo intens kunnen zijn. Toch ben ik blij dat ik weer terug kan naar mijn duistere kameraad. Omdat ik me gewoon veel fijner voel als ik er ergens een flinke, donkere dot op kan gooien, en omdat ik de helft van mijn huisraad weer uit de logeerkamer kan halen.scrollbefore_02scrollfirst01_01 scrollfirst01_02 scrollfirst01_03 scrollfirst01_04 scrollfirst01_05 scrollfirst01_06 scrollfirst01_07 scrollfirst01_08 scrollfirst01_09 scrollfirst01_10 scrollfirst01_11 scrollfirst01_12 scrollfirst01_13  scrollfirst01_15


Jean-Maxim van Dijk

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons