nieuwsbrief
menu Asset 14

Hoogslaper

Literair Lisanne van Aert
Mail

Ik ken niemand die goed kan slapen. Mijn vriendenkring bestaat uit plafondstaarders en onrustige draaiers. Tot voor kort was ik er ook zo eentje; ik kon nooit kiezen of ik met mijn hoofd naar het raam of de deur wilde slapen. Mijn telefoon, die ik ook als wekker gebruikte, lag altijd binnen handbereik. Iedere keer dat ik de tijd checkte, kreeg ik een lichtstoot in mijn ogen en was ik weer klaarwakker.

En toen belandde ik bij toeval in een kamer van acht vierkante meter met een hoogslaper. Ik was vooral blij met het ruimtebesparende aspect. Het idee van ver boven de grond slapen stond me tegen. Het deed me denken aan vakanties in Roompot-vakantiehuisjes met wiebelende stapelbedden. Mijn ouders maakten mij en mijn broertje altijd zo bang om door het bovenste bed te zakken, de ander te pletten en zelf onze rug te breken, dat we op matrassen op de grond sliepen.

Na een paar weken in mijn nieuwe hoogslaper had ik nog steeds niks gebroken, zelfs niet als ik midden in de nacht naar de wc moest haasten. Ook was ik al een tijdje niet moe geweest, en antwoordde ik ‘goed’ als iemand vroeg hoe ik had geslapen. Ik snapte er niks van. Ik was altijd een woeler geweest, en dacht na.

Het was de hoogslaper die mijn nachten had veranderd. Dat leek me eerst nogal veel eer voor een houten constructie, maar een hoogslaper blijkt zoveel meer dan een bed op hoge poten.

Hoogslaper1

Een hoogslaper is een nestje, ver boven de ellende die zich afspeelt aan je bureau, ver boven je luie stoel waar je telefoongesprekken met je vriendinnen voert. Ver boven je beeldschermen en stopcontacten. Het is een zonovergoten veranda van een verafgelegen zomerhuisje. Een plekje gereserveerd voor slapen en vozen. Als je er al iets leest, doe je het om rustig weg te dommelen.

Een gewoon bed was voor mij naast bed ook altijd bank, werkplek en vuilstort. Het stond midden in een kamer vol foto’s, boeken en briefjes, die me in het donker herinnerden aan wat er allemaal gebeurd is en wat er nog gebeuren moet.

Als ik nu ’s avonds mijn trapje op klim, en mijn telefoonwekker beneden achterlaat, klim ik naar een wit dekenfort zonder toekomst of geschiedenis. Het maakt niet uit wat voor bende ik beneden achterlaat. Boven is het heerlijk donzig en ruikt het naar wasverzachter.


Lisanne van Aert is schrijfster van ode, pamflet en bouqetreeksroman. lisanne@hardhoofd.com

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons