nieuwsbrief
menu Asset 14

Ossengalzeep

Cadavre Helena Hoogenkamp
Mail

In Het cadavre staren schrijvers nooit naar een leeg vel papier. Ze gebruiken de laatste zin van hun voorganger als begin voor iets nieuws. Zo spelen ze een woordspelletje dat al jaren geliefd is bij verveelde kinderen en Parijse surrealisten.
Vandaag trapt Helena Hoogenkamp af.

Mijn vader is veel dingen, maar ook een jongetje van acht, dat al zo vaak is afgewezen dat hij door de dakgoot van zijn ouderlijk huis loopt. Het is drie hoog en hij heeft in een Japans boekje gelezen dat je niet hoeft te sterven als je je gedachten kan beheersen.

Ik wou dat mijn vader hier was.

We wassen het bloed uit mijn shirt en Carla zegt steeds: het komt wel goed.
Carla is mijn moeder. Ze was mooi, maar nu is ze oud. Onder een lopende koude kraan schuurt ze twee hoeken van het shirt tegen elkaar. Ik heb kippenvel op mijn armen, mijn buik, tussen mijn borsten. De spiegel, die boven de wasbak hangt, lacht ons uit.
Bloederige vegen sieren Carla’s onderarmen, omdat ze het shirt zo snel mogelijk over mijn hoofd heeft getrokken. Voorzichtiger was ze met het porselein van haar wasbak. Het water, dat roze is van het bloed, lijkt op snoep.
Het shirt ligt in de week en Carla draait zich om. Voorzichtig glijden haar koude natte vingers over mijn ribben. Ik ril. We raken elkaar niet aan hier. Ze wist het bloed op mijn huid uit, kan geen wonden vinden. Dan knikt ze naar beneden, naar mijn zwarte broek. Haar ogen staan groot van afschuw. Ik schud mijn hoofd.

Dojikko

Foto: Wikimedia

Het is een wiskundig probleem. Er is bloed, er is een dochter die vaak bloedt. Die al haar hele leven uit bomen en tegen de stenen gangmuren valt. Je kunt mij geen gereedschap in handen geven. Bij voetbal struikel ik over mijn veters, en geen wc-papier kon het bloeden van mijn duim over de examenopgaven heen voorkomen. Mijn eerste kus was een kopstoot.

Carla neemt mijn armen af met een oude washand. Het lachende eendje erop wordt bruin van het bloed. Ik voel dat ik haar wil knuffelen, maar ze houdt me af. In plaats daarvan klopt ze met haar hand op de huid waar mijn schouder in mijn nek over gaat.

In mijn kamer sta ik lang voor de kast. De shirts liggen in keurige stapeltje, niet op kleur, want ze zijn allemaal zwart. Het enige witte shirt dat ik bezit ligt nu in de wasmand, vol roze wolken.
Beneden is Carla aan het bellen. Naar de moeder van Rosie, naar mijn broer.
Op bed gaan liggen lijkt vreemd, het is vroeg op de dag. Met mijn rug tegen de muur kom ik uit op een houding tussen zitten en liggen in. Ik besluit er niet meer aan te denken en doe in plaats daarvan een oud spel: raden waar mijn vader nu is. Soms plaats ik hem in een winkelstraat, dan hang ik een vrouw aan zijn arm.

Over twee weken borduurt dichter David van den Bosch verder op Helena's laatste zin.


Helena Hoogenkamp

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons