nieuwsbrief
menu Asset 14

Timmermans het schip in

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Dolf kent een nieuw gezegde: 'Spreekt men over de vluchteling, is de waarheid geheid in het geding'.

Mail

Het eerste slachtoffer van oorlog is de waarheid. Wie kent de uitspraak niet? Zelf wilde ik graag een gezegde daaraan toevoegen: spreekt men over de vluchteling, is de waarheid geheid in het geding. In een interview met de NOS zei EU-commissaris Frans Timmermans dat 60 procent van de vluchtelingen, ‘méér dan de helft’ rekende hij de bezorgde burger nog voor, helemaal geen oorlogsvluchteling is. Dit baseerde hij op nog niet gepubliceerde cijfers over de maand december van grensbewakingsagentschap Frontex. Hieruit zou blijken dat slechts 40 procent van de asielzoekers afkomstig is uit oorlogsgebieden in Irak en Syrië. De rest moet dan wel ordinaire gelukzoekers zijn.

Om aan die 60 procent te komen, werden voor het gemak mensen meegerekend zonder paspoort en mensen uit bijvoorbeeld Eritrea. Een land dat zich op grote schaal schuldig maakt aan mensenrechtenschending. Wie vlucht voor marteling, lukrake gevangenisstraffen en jarenlang lijfeigenschap  is volgens Timmermans een vluchteling met economisch motief. En die nepvluchteling moet worden aangepakt. ‘Als we daar nou eens mee beginnen, dan zouden we al een enorm verschil maken’, sprak hij.

De vicepresident van de Europese Commissie gebruikt dus in een enorm explosief debat dubieuze cijfers van één maand(!) om twee van de drie asielzoekers weg te zetten als opportunisten. Nota bene met het argument meer draagvlak te creëren voor échte vluchtelingen. Een dag na de 60-procentclaim mocht een woordvoerder de schade proberen te herstellen. Er moest niet teveel waarde worden gehecht aan de cijfers omdat de trend in januari alweer anders lijkt. Ja, Timmermans spreekt vele talen, maar nog veel meer onzin.

Ook sommige journalisten brengen twijfelachtige verhalen over bootvluchtelingen. Zo schrok ik me het leplazarus van het verhaal over een reddingsteam dat voor hun ogen mensen liet verdrinken omdat de slachtoffers zich niet in de juiste territoriale wateren bevonden. ‘Naar verluidt poogde een wanhopige moeder nog haar baby over de watergrens te gooien in de hoop dat het team het kind zou kunnen redden’, tekende het AD dramatisch op. Mensen met duizenden Twittervolgers deelden direct de artikelen en hun begrijpelijke afschuw.

Het klopt alleen niet. Waarschijnlijk zijn ‘de journalisten’ die het verhaal van The Independent overnamen het Engels niet goed machtig. Het interview behandelde namelijk meerdere ervaringen van de Australische reddingswerker Simon Lewis. Deze verhalen werden op een hoop gegooid en vervolgens aangedikt, terwijl Lewis toch echt zegt: ‘We didn’t actually have 31 people drown right in front of us…Their boat was either going to come towards us or come towards [the Greek island village] Skala.’ Er valt veel te zeggen over de bizarre, juridische constructie dat mensen die levens redden, verdacht kunnen worden van mensensmokkel. Dat wordt ook gedaan, maar blijf bij de feiten. Die zijn al verschrikkelijk genoeg.

Politici, opiniemakers en journalisten die op grove wijze het vluchtelingendebat vervuilen, moeten eens verantwoordelijkheid nemen en hun klep houden als ze de feiten niet kennen. Want verkeerde informatie kan weersproken worden, maar het kwaad is dan al geschied.

Foto via Flickr

Dolf de Weijer studeerde af aan de School voor Journalistiek, is copywriter en schrijft onafhankelijk buiten de baas zijn tijd.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Essay: ‘Dank voor jullie inzet!'

‘Dank voor jullie inzet!'

Mensen willen het liefst werk doen dat in een positieve zin bijdraagt aan het leven van anderen. Maar is dit wel een haalbaar ideaal?

 1

Kerstbezoek voor Gavin Marley

Gavin en Susan lopen elkaar jaren na hun middelbareschooltijd weer tegen het lijf. Gavin, die inmiddels steenrijk is, nodigt de dakloze Susan bij hem thuis uit.

Gedachtes over het imposter​syndroom

Gedachtes over het imposter​syndroom

Het jaar is bijna voorbij en daarom zet Hard//hoofd de beste stukken van 2018 nog één keer in de schijnwerpers.   Slimme, competente mensen die ervan overtuigd zijn dat ze hun succes niet verdienen. Het komt zo vaak voor dat er een term voor bestaat: het impostersyndroom. In het kader van de Fakeweek een persoonlijke […]

Tip: Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

In deze laatste tip van 2018 geeft Emma Stomp op de valreep een onmisbaar advies voor de feestdagen.

Mentale maandag: kerst 1

All I Want for Christmas

Mentale gezondheid is belangrijk, maar we praten er weinig over. Daarom gidst Nastia Cistakova je in deze tweewekelijkse beeldcolumn langs de taboes, onhandige vragen en ongemakkelijke antwoorden over psychische problemen. Nastia weet hoe het voelt als het er in dat prachtige hoofd van je soms net wat anders aan toegaat dan ‘normaal’, en ze illustreert herkenbare […]

Willen wonen in een kerstetalage

Willen wonen in een kerstetalage

Ieder jaar met kerst willen we heel veel spullen kopen. Het zijn rekwisieten voor wanneer we ons even de protagonist in een kerstverhaal willen wanen. Maar doen we dit eigenlijk niet het hele jaar?

Alles vijf sterren: Amstelveen, een kroeg en klassieke muziek 1

Stoofvlees, heiligen en de liefde

Deze week spraken drie hard//hoofd-redactieleden hun kersttip voor je in. Van stoofvlees, via Nick Cave, naar oude liefde.

De komma in mijn komedie

De komma in mijn komedie

'Roken is niks anders dan spelen met de dood', iedereen weet dat het een slecht idee is, maar toch beginnen mensen eraan. Koen Schouwenburg schrijft over de absurditeit van een verslaving en hoe daarmee om te gaan.

Hard//talk: Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Sociaal ondernemen is de beste keuzes maken in een imperfecte wereld. Stop daarom met elkaar afvallen, vorm samen een front, en focus op de positive impact van duurzame innovatie, betoogt Dylan Meert. Het wordt tijd dat duurzame, eerlijke en sociale initiatieven ophouden met elkaars […]

Column: Skaten is overleven

Olympisch gezien

Iduna Paalman wil nét naar bed gaan als haar broertje belt. Met gewéldig nieuws.

Steun ons en word kunstverzamelaar
Hardhoofd vecht voor de vrijheid van jonge makers om te kunnen maken wat ze willen. Word nu kunstverzamelaar en ontvang de interessantste Hard//hoofd kunstwerken.

Steun ons vanaf €5