nieuwsbrief
menu Asset 14

Mary Poppins

Artikel Vincent Cardinaal
Mail

Ah, de feestdagen! De perfecte tijd voor bankhangen en eindeloos films kijken. Al is het wel bijna ieder jaar hetzelfde: Harry Potter, Lord of the Rings, Sissi, Scrooge, The Wizard of Oz. En Mary Poppins. En in dat laatste geval schikt dat ontzettend: het is namelijk de ultieme feestdagenfilm. Waarom? Omdat het daadwerkelijk een fenomeen is dat werkt van ‘8 tot 88’. Bovendien is het een grenzeloos onderschat meesterwerk. Hierbij vijf redenen om Mary Poppins in je hart te sluiten.

1. Julie Andrews

Laten we maar met de deur in huis vallen: Julie Andrews als Mary is een kleine sensatie. Wat een schoonheid, en bovenal: wat een warmte. Tegelijk kan ze koud en hard zijn als het moet. YouTube eens ‘scary mary’ – en zie hoe het evengoed een horrorfilm had kunnen zijn, met Julie als Engel des Doods. Mary Poppins was Andrews’ eerste echte rol. Ze kreeg er een Oscar voor. De producers van The Sound of Music bezochten op een dag de set en waren direct verkocht – ze tekenden haar on the spot.

2. Dick van Dyke

Dick van Dyke speelt Bert, de schoorsteenveger. Zijn accent is misschien het slechtste nep-Brits ooit (‘Oh blimey!’), maar wat hij verder doet op het witte doek: daar zijn geen woorden voor. Hij danst, zingt, schmiert en acteert iedereen van het scherm. Zie de hallucinante ‘dance of the chimney sweeps’, op ongeveer tweederde van de film. Van Dyke speelt overigens ook de oude Mr. Dawes, de halfseniele bankdirecteur.

3. De liedjes

Mary Poppins is een musical, een genre dat met dank aan Joop van den Ende een butreputatie heeft gekregen. Wie wil zien hoe je een musical maakt die niet tenenkrommend is hoeft alleen maar Mary Poppins op te zetten. Chim Chim Cher-ee, Let’s Go Fly A Kite, A Spoonful of Sugar – de film zit vol fenomenale liedjes. Wie dit niet schitterend vind, die heeft geen hart. Speciale vermelding: Feed the Birds, een schrijnend meesterwerk-in-de-film over eenzame mensen. Mary Poppins: de familiefilm die zijn ogen niet sluit voor de keerzijde van het bestaan.

Mary Poppins
Beeld: YouTube

4. De politiek

Jazeker: de politíek. Die is nogal complex in Mary Poppins. Hoe gedurfd is bijvoorbeeld de rol van de moeder? Zij is een suffragette, een feminist avant la lettre. Hoewel ze afwezig is in het gezin, wordt haar engagement niet geridiculiseerd – het is zoals het is.
En: waar Joris Luyendijk een heel boek nodig had om uit te leggen dat bankiers rapalje zijn, doet Mary Poppins dat in nauwelijks een minuut. De ‘bankrun’-scène legt onze hele financiële crisis in een oogopslag bloot. Opgenomen in 1964!

5. De vader

Met de scènes in de bank zijn we bij het hart van de film. Schrijfster P.L. (Pamela) Travers werd geboren in Australië. Haar vader was directeur van een bank in een klein dorpje. En alcoholist. Die laatste aandoening sloopte zijn hele leven – en dat van zijn kinderen. Mary Poppins komt in het verhaal dan ook de kinderen helemaal niet redden: welnee, die hebben alleen maar Bert nodig om vrolijk te zijn. Mary komt de vader redden. Als hij op het einde zijn oude bankiersbestaan kwijt is, is hij de gelukkigste man op aarde. Let’s Go Fly a Kite! Pamela Travers deed op papier wat in het echte leven niet kon.

Mary Poppins: een Gesammtkunstwerk! Dé film bij uitstek waar voor iedereen wat te halen valt. Laat Mary maar toe in je leven deze kerstperiode, en wees net als zij: supercalifragilisticexpialidocious.


Vincent Cardinaal Vincent Cardinaal (1982) is schrijver. Hij is vast verbonden aan Humo, Nieuwe Revu en NRC Handelsblad.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons