nieuwsbrief
menu Asset 14

Leen je bril uit en wees blind

Artikel Elise de Groot
Mail

Samen met zes op de tien Nederlanders en zeven op de tien Belgen heb ik een zichtafwijking. Lenzen en laseroperaties zorgen ervoor dat die meerderheid niet erg zichtbaar is.

Zelf draag ik een bril. Ik krijg weleens de indruk permanent achter een loket te zitten of altijd door een zwevend raam te kijken. De glazen dampen aan bij regenweer of wanneer ik erg zenuwachtig ben – lees: op sollicitatiegesprekken en eerste afspraakjes – zodat ik heel even opgesloten lijk in een hammam. In een miezerbui op de fiets ben ik binnen tien seconden een blind object in beweging. Tijdens het kussen dreigen brilmonturen klungelig tegen elkaar aan te tikken en als ik iets te vettige dagcrème smeer, glijdt mijn bril om de haverklap van mijn neusbrug. Toch hou ik erg veel van mijn bril. Ik kan hem namelijk overal en op elk moment weer afzetten.

Dat het menselijk oog zich onder selectiedruk heeft ontwikkeld tot complex orgaan is een klein wonder. Dat de parameters ook anders hadden kunnen uitdraaien is zeker. Spinnen kunnen hoogstens wat bewegende vlekken waarnemen, geiten dekken in één oogopslag bijna 360 graden en adelaars spotten een konijn van een afstand van meer dan drie kilometer. Als mens zijn we bedeeld met een paar ogen waarmee we in het schemerdonker al gauw verloren zijn. Eerlijk is de natuur nooit, bewust evenmin. Dat het nuttig is om af en toe je bril af te zetten en je over te geven aan de gebreken van je zichtvermogen, lijkt alleszins een goed bewaard geheim.

Pixelation
Beeld: Pixelation

Als ik thuiskom na een lange werkdag, gaat mijn bril sowieso af. Meteen vervliegen de stofplukken in de hoeken van de kamer. De kruimels onder de keukentafel verdwijnen en de kalklaag in bad is onbestaand. Samen met de lelijke gordijnen van de overburen vervaagt ook de hele wirwar van achtergevels en tegeltuinen uit het zicht. Als ik dan in de spiegel kijk, is er niets meer te zien van mijn beginnende rimpels en lijken mijn poriën glad als koekjesdeeg. Gelukkig en ietwat blind kan ik aan de avond beginnen.

Uitgaan zonder bril is helemaal feest. Aan het begin van de avond sta ik net als iedereen met een drankje in mijn hand en probeer ik een interessante microconversatie te voeren boven de muziek uit. Maar zodra ik een goed nummer hoor, gaat mijn bril in zijn doosje, worden de omstanders en hun keurende blikken niets dan vlekken en lanceer ik me op de lege dansvloer. Ik hou mezelf graag voor dat ik zo vele avonden verrassend snel op gang heb geslingerd.

Mijn tip is erg eenvoudig. Mensen met een bril zouden die wat vaker moeten uitlenen aan mensen zonder bril. Samen met visuele vervuiling, overprikkeling en het dwangmatig taxeren van ieders verschijning, zou de hang naar perfectie wegvallen. Wat afgelijnd is wordt wazig, wat zeker is vervliegt. Open armen, blind vertrouwen. De wereld als voorstelling omhelzen. Iedereen gelijk gebrekkig. Gedeelde verbeelding. Blind maakt liefde.

banner HH


Elise de Groot Elise de Groot (1986) heeft het hoofd in de wolken, een diploma in filosofie en rechten en voorlopig nog een kantoorjob in Antwerpen.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons