nieuwsbrief
menu Asset 14

Van Goghs Kreupelhout

Artikel Maite Karssenberg
Mail

Ik ben de trotse bezitter van een Van Gogh-muismat, maar zag met het gebruik van dit gecommercialiseerde kunststukje mijn waardering voor de schilder afkalven. Langzamerhand kreeg ik bij alle Van Gogh-schilderijen de neiging om er met mijn armoeiïge MediaMarkt-muis overheen te schuiven. Tot ik drie weken geleden ademloos voor een echte Van Gogh stond, en me een dag later ook nog eens middenin het schilderij bevond.

Ironisch genoeg was de titel van het schilderij waar ik op slag verliefd op werd Kreupelhout. Van Gogh schilderde het in de zomer van 1889 in de verwilderde tuin van de inrichting waar hij verbleef, in Saint-Rémy-de-Provence, een dorpje net buiten Arles.

De kleuren, de levendigheid, de compositie – de donkere, schaduwrijke bosgrond en de grillige bomen op de voorgrond, en in de verte, aan de bovenkant van het schilderij, de warme zon, en hoe de zon de blaadjes raakt – minutenlang staarde ik ernaar. Ik kon me er niet aan onttrekken. Het was alsof mijn gedachten dit bos nodig hadden om in rond te zwerven. Al die streekjes verf, ze werden me dierbaar.

Ik zag hoe Van Gogh in dit schilderij de duisternis niet ontwijkt, maar liefdevol schildert, met een blik die de schoonheid erin herkent. En er is de hoop, het licht, de zon, in de verte maar eigenlijk al dichtbij. In vijf stappen, na wat geritsel van bladeren en knappen van takjes, sta je in het licht.

Op de dag na mijn bezoek aan het Van Gogh-museum nam ik de trein om even weg te zijn uit de stad en een lange wandeling naar zee te maken. Het was een mooie nazomerdag. En meteen toen ik het bos inliep zag ik het: Kreupelhout, overal. De stammen die zich als slangen door de lucht slingerden, de kleuren van de talloze door de zon beschenen blaadjes, het groen, het blauw, het geel, het zwart; het was precies zo, het omringde me en het was nog mooier door Van Gogh.

Van Gogh hoort niet op een muismat. Van Gogh hoort in je hoofd tijdens een wandeling.

Kreupelhout
Kreupelhout, Vincent van Gogh, Saint-Rémy-de-Provence 1889

KreupelhoutMaite
Kreupelhout, bossen bij Castricum 2015


Maite Karssenberg is schrijfster, historica en programmamaker. Ze houdt van vergeten geschiedenissen en idem reisbestemmingen, de zee en zelfreflectie. Maar het meest nog houdt ze van boeken lezen.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons