nieuwsbrief
menu Asset 14

Dateringskind

Artikel Gastbijdrage
Mail

‘Wanneer begint Wie is de Mol eigenlijk weer?’ vraag ik mijn collega-zzp’er tijdens de lunch op onze gedeelde studio. ‘Dat programma overvalt me elk jaar, en ik zou er nu graag op voorbereid zijn.’ Ze kijkt even bedenkelijk, maar dan klaart haar gezicht op. ‘Rond de tijd dat Bas geboren werd, keek ik naar die live-finale. Dus dat moet ergens in maart geweest zijn.’ En als het in maart eindigt dan begint het dus in januari, rekenen we terug. Prima.

‘Fijn dat Bas er nu is om dingen te helpen dateren,’ zeg ik tegen haar. ‘Een soort persoonlijke Jezus, je kunt jezelf altijd afvragen: was dat voor of na Bas?’

Zelf gebruik ik daar mijn exen voor. Als ik levensgebeurtenissen of nieuwsfeiten in de tijd probeer te plaatsen, bedenk ik me: met wie was ik toen samen? Op de een of andere manier kerft niets zich zo in mijn geheugen als een geliefde. Dieper dan huizen, studies, banen of reizen. Ik weet vaak niet meer precies wanneer ik waar woonde, wat ik toen uitvoerde en wat ik van de wereld zag, tenzij ik het link aan een ex. Mijn liefdesgeschiedenis zit heel precies in mijn hoofd.

Dateringskind
Beeld: Walker Evans

Terwijl ik dit uitleg aan mijn studiogenoot, realiseer ik me dat deze methode potentieel eindig is. Wat als ik de rest van mijn leven bij mijn huidige vriend blijf, en er geen noemenswaardige mijlpalen in de liefde meer bijkomen? We kunnen er nog een bruiloft tegenaan gooien, maar de herinneringen en nieuwsfeiten daarna zijn gedoemd een ondateerbare brei te worden. Een beangstigend vooruitzicht.

‘Neem ook een kind,’ oppert de studiogenoot behulpzaam. Een briljant idee. Veel mensen verliezen na de geboorte van een kind hun grip op het leven (ze ‘worden geleefd’), maar ik zou er juist grip mee terugkrijgen. Denk aan al die prachtige dateringsvragen die ik mezelf zou kunnen stellen: in welke klas zat Pietje toen die ene president doodging? Kon hij al fietsen zonder zijwieltjes tijdens die topvakantie in Scandinavië? Die verhuizing naar die troosteloze vinexwijk, was dat voordat hij zich een gat in zijn hoofd viel/bijna verdronk in de vijver/zomaar een nacht niet thuiskwam, of erna? En die zoveelste comeback van Madonna, was dat voor of na zijn slagen? Had hij zijn rijbewijs al toen we steeds op een neer moesten naar het ziekenhuis vanwege die ernstig zieke vriend? En met welke van zijn tig studies was hij bezig toen mijn eerste boek uitkwam?

Maar de allermooiste vraag blijft natuurlijk: met welke ex was hij toen samen?

--
Marijn Klok studeerde Nederlands en Journalistiek & Nieuwe Media in Leiden en werkt als freelance tekstschrijver en journalist.


Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons