nieuwsbrief
menu Asset 14

Drug//Talk

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Olga vindt het lullig voor ADE dat pillendraaiers het logo van de organisatie op hun levensgevaarlijke handelswaar zetten. En het zou nog lulliger zijn als er weer mensen zouden omkomen door onwetendheid over drugs.

Mail

De associatie met de levensbedreigende pil is op zijn zachtst gezegd lullig te noemen voor de organisatie van ADE, die vorig jaar met een aantal doden te maken had tijdens het festival. In een enkel geval was het niet duidelijk of het echt een drugsdode betrof, en waar die drugs nou vandaan kwamen (aanvankelijk zou de vervuilde drugs in dezelfde club zijn verkocht, later toch weer niet), maar dood is dood, en ADE had wat uit te leggen. Nu wordt ADE weer om een reactie gevraagd. Ze hebben er niets mee te maken, maar toch staat hun logo op die gevaarlijke pil. Had er het vertrouwde Nike-, Rolex- of Supermanlogo op gestaan, was de organisatie in dit verband waarschijnlijk nog even met rust gelaten. En Nike, Rolex en Superman waren denk ik ook niet gebeld.

De pil bevat niet de gevaarlijke stof PMMA zoals xtc-pillen die eerder in omloop waren, met een doodskop (!) erop, (ik zie hier overigens een nieuwe aflevering van ‘Luther’ of ‘The Bridge’ in, waarin de rechercheurs een netwerk achterna zitten dat eropuit is om de hele dancescene te vermoorden) maar de pil bevat een zeer hoge dosering mdma. Dat is gevaarlijk. Daar is dus voorlichting over gebruik voor nodig. Die voorlichting moet verder reiken dan een alarmerend bericht van het Trimbos-instituut.

Ik kan hier de wens uitspreken om drugs te laten testen op festivals. Maar het zero-tolerancebeleid is niet binnen twee weken te veranderen. Bovendien zijn er meerdere manieren van voorlichting en testen mogelijk. Mensen kunnen hun drugs naar de Jellinek brengen. Dat mag gewoon. Maar ik kan me voorstellen dat het een goed idee is dat huisartsensposten een drugsspreekuur in het leven roepen. En als er op scholen seksuele voorlichting wordt gegeven, waarom dan eigenlijk geen voorlichting over drugs? Of op zijn minst over de gevaren ervan. (Zelf stak ik mijn eerste sigaret op op de dag dat ik bij scheikunde leerde over de gevaren van roken door middel van een proef met een sigaret, een stolp en een berg watten – maar ik ben misschien het beste voorbeeld niet, en bovendien duurde het alsnog twaalf jaar voordat ik daadwerkelijk met roken begon, op ADE, als ik me niet vergis).

Wat ik bedoel te zeggen: als er een alarmerend bericht over een zware pil in het nieuws komt, is het misschien logisch dat een journalist met ADE belt. Maar als we echt willen dat er geen drugsdoden vallen, of dat risico in ieder geval willen inperken, dan moeten we meer doen dan de organisatie van een festival om oplossingen vragen, of enkel opperen dat het weer tijd wordt voor drugstesten op festivals. Dit ligt niet binnen de directe mogelijkheden, dus we moeten creatiever worden. Bovendien zijn drugstesten ook niet altijd zaligmakend. Dat weet ook nog niet iedereen. Er zouden meer instanties moeten opstaan om de collectieve kennis over de gevaren en het verantwoord gebruik van drugs te vergroten.

Olga Kortz

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Essay: ‘Dank voor jullie inzet!'

‘Dank voor jullie inzet!'

Mensen willen het liefst werk doen dat in een positieve zin bijdraagt aan het leven van anderen. Maar is dit wel een haalbaar ideaal?

 1

Kerstbezoek voor Gavin Marley

Gavin en Susan lopen elkaar jaren na hun middelbareschooltijd weer tegen het lijf. Gavin, die inmiddels steenrijk is, nodigt de dakloze Susan bij hem thuis uit.

Gedachtes over het imposter​syndroom

Gedachtes over het imposter​syndroom

Het jaar is bijna voorbij en daarom zet Hard//hoofd de beste stukken van 2018 nog één keer in de schijnwerpers.   Slimme, competente mensen die ervan overtuigd zijn dat ze hun succes niet verdienen. Het komt zo vaak voor dat er een term voor bestaat: het impostersyndroom. In het kader van de Fakeweek een persoonlijke […]

Tip: Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

In deze laatste tip van 2018 geeft Emma Stomp op de valreep een onmisbaar advies voor de feestdagen.

Mentale maandag: kerst 1

All I Want for Christmas

Mentale gezondheid is belangrijk, maar we praten er weinig over. Daarom gidst Nastia Cistakova je in deze tweewekelijkse beeldcolumn langs de taboes, onhandige vragen en ongemakkelijke antwoorden over psychische problemen. Nastia weet hoe het voelt als het er in dat prachtige hoofd van je soms net wat anders aan toegaat dan ‘normaal’, en ze illustreert herkenbare […]

Willen wonen in een kerstetalage

Willen wonen in een kerstetalage

Ieder jaar met kerst willen we heel veel spullen kopen. Het zijn rekwisieten voor wanneer we ons even de protagonist in een kerstverhaal willen wanen. Maar doen we dit eigenlijk niet het hele jaar?

Alles vijf sterren: Amstelveen, een kroeg en klassieke muziek 1

Stoofvlees, heiligen en de liefde

Deze week spraken drie hard//hoofd-redactieleden hun kersttip voor je in. Van stoofvlees, via Nick Cave, naar oude liefde.

De komma in mijn komedie

De komma in mijn komedie

'Roken is niks anders dan spelen met de dood', iedereen weet dat het een slecht idee is, maar toch beginnen mensen eraan. Koen Schouwenburg schrijft over de absurditeit van een verslaving en hoe daarmee om te gaan.

Hard//talk: Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Sociaal ondernemen is de beste keuzes maken in een imperfecte wereld. Stop daarom met elkaar afvallen, vorm samen een front, en focus op de positive impact van duurzame innovatie, betoogt Dylan Meert. Het wordt tijd dat duurzame, eerlijke en sociale initiatieven ophouden met elkaars […]

Column: Skaten is overleven

Olympisch gezien

Iduna Paalman wil nét naar bed gaan als haar broertje belt. Met gewéldig nieuws.

Steun ons en word kunstverzamelaar
Hardhoofd vecht voor de vrijheid van jonge makers om te kunnen maken wat ze willen. Word nu kunstverzamelaar en ontvang de interessantste Hard//hoofd kunstwerken.

Steun ons vanaf €5