nieuwsbrief
menu Asset 14

iPhones en oude slaapzakken

Artikel Suzanne Schönbeck
Mail

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Vluchtelingen lijken in de media twee verschijningsvormen te kennen, heel erg ongewenst of heel erg zielig. 

Beide kampen geloven dat zij de juiste boodschap vertellen en hier de juiste conclusies aan verbinden. Beide proberen dit zo grotesk mogelijk te illustreren om de publieke opinie te vermaken en beïnvloeden. En wij volgen deze twee keuzemogelijkheden gedwee. We vinden óf dat alle vluchtelingen geen hulp verdienen omdat zij een iPhone hebben en het dus niet slecht genoeg hebben, óf dat alle vluchtelingen zielig zijn en welkom geheten moeten worden in onze logeerkamer of op z’n minst in onze oude slaapzak.

Ik weet niet wat neerbuigender is; denken dat een mobiele telefoon een rijkdom is die alleen aan bevoorrechte westerlingen is voorbehouden, of denken dat je oude slaapzak goed genoeg is voor iemand zonder thuisland. Beide gedachten worden gevoed door een beperkte kennis over wie de vluchtelingen zijn, wat hen drijft en wat ze nodig hebben. Je zou kunnen concluderen dat degene die zijn logeerkamer aanbiedt in ieder geval nog de beste bedoelingen heeft, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Vorige week werden in het NPO1-programma De grens bereikt inwoners van een volkswijk in Enschede aan het woord gelaten over de komst van een nieuw asielzoekerscentrum in de buurt. Hun reacties waren bang en hardvochtig. Daar werd direct schande van gesproken. Op de sociale media werden de inwoners afgeschilderd als idioten en hun zorgen belachelijk gemaakt. Gauw zette Jeroen Pauw vervolgens een zelfingenomen rondje vinger opsteken in: ‘wie hier zou een vluchteling in zijn huis opnemen?’ Braaf bevestigden de aanwezige tafelgasten hun goede intenties aan elkaar.

De twee extreme standpunten versterken elkaar alleen maar. Hier is geen enkele vluchteling bij gebaat. Het zou beter zijn als we allemaal onze xenofobie en oude slaapzakken op zolder lieten liggen. Wil je toch per se iets doen? Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers raadt het nadrukkelijk af mensen in huis te nemen. Doneer liever aan een professionele organisatie, of meld je aan als vrijwilliger bij Stichting Vluchtelingenwerk.

Foto: Bundesarchiv Bild 121-0622, Frankreich, Dainville, Flüchtlinge via Wikicommons


Suzanne Schönbeck is bureauredacteur bij Sdu Uitgevers en adjunct-hoofdredacteur van Hard//hoofd.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons