nieuwsbrief
menu Asset 14

Sushi in San Francisco

Geen categorie Gastbijdrage
Beeld Gemma Pauwels
Mail

In deze laatste aflevering over San Francisco, neemt Emma Slaats haar vriend mee naar haar favoriete sushi restaurant. Ook al lust hij helemaal geen sushi.

Toen ik een halfjaar in San Francisco woonde, kwam mijn vriend me opzoeken. Ik wilde hem veel laten zien: mijn favoriete wandeling bij Land’s End, de bizons in het Golden Gate Park, de oude hippies op Haight Street, mijn favoriete bar op Mission street, en het winderige strand waar ik vlakbij woonde. Maar bovenal wilde ik sushi met hem eten. Ik had een fantastisch tentje gevonden op Valencia Street, en ik kon niet wachten het met hem te delen. Dat hij niet van sushi hield, maakte me niet zoveel uit. Ik begon al te watertanden bij de gedachte aan de heerlijke maki en sashimi.

‘Ik hou niet zo van rauwe vis,’ zei mijn vriend toen ik  hem voorstelde sushi te gaan eten. ‘En wasabi lust ik niet. Gember vind ik te sterk. En die rijst is zo zouteloos.’ Ik legde hem uit dat hij dan nog nooit echte sushi had geproefd, en dat dit véél betere sushi was dan in Nederland. Uiteindelijk liet hij zich meevoeren.

We zaten in het piepkleine sushirestaurantje dat door drie man gerund werd. De muren waren zeegroen geverfd en er hingen grote rode lampionnen aan het plafond. Vanaf onze tafel had ik zicht op de open keuken. Ik kon zien hoe grote stukken zalm gesneden werden, en hoe de koks vliegensvlug de zeewiervellen vulden en oprolden. We hadden net onze miso-soep gekregen. Er zat geen lepel bij. ‘Apart,’ vond mijn vriend.

sushi 7

Illustratie: Gemma Pauwels

Toen kwam de sushi. Een vriendelijk glimlachende dame zette een bord vol verschillende rolletjes, gevuld met rijst, allerlei soorten vis en avocado op onze tafel. ‘Nou,’ zei ik, ‘daar gaan we!’ Ik goot wat sojasaus in het kleine bakje dat we hadden gekregen. Mijn vriend probeerde een stukje sushi tussen zijn eetstokjes op te pakken. Het lukte. Yes, deed ik van binnen. Hij stopte het in zijn mond en begon te kauwen. Verwachtingsvol keek ik naar zijn gezicht, in de veronderstelling dat er binnen enkele ogenblikken een gelukzalige glimlach zou verschijnen. Die bleef uit. In plaats daarvan slikte hij moeizaam, en zei ‘Ja...Wel okee.’

De rest van de avond was ongemakkelijk. We hadden niet veel meer tegen elkaar gezegd tijdens het eten, en nadat we de rekening hadden betaald waren we stilletjes naar buiten gelopen. Toen we Valencia Street afliepen, hing er een kleffe, zouteloze stilte tussen ons in. Mijn vriend doorbrak de stilte. ‘Zullen we een ijsje halen?’ en wees op de winkel naast ons. ‘Ok,’ zei ik afwezig. We liepen de ijszaak binnen, waar ijs in allerlei bijzondere smaken werd verkocht. Bij de toonbank koos ik voor een lavendel-rabarberijsje. Mijn vriend twijfelde nog. Gebogen over de glazen vitrine bekeek hij de bordjes waarop beschrijvingen stonden. Hij keek me kort van opzij aan en knipoogde. Hij kwam weer overeind en vroeg aan de verkoopster of ze ook zeewier-zalmsmaak verkochten. Ik barstte in lachen uit.


Gemma Pauwels is freelance illustrator en woont in Amsterdam.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons