nieuwsbrief
menu Asset 14

Zwart haar blauwe ogen

Artikel Roos Euwe
Mail

Wanneer je bij een tweedehands boekhandel veel dezelfde titels van een schrijver ziet staan, kan dat minimaal twee dingen betekenen:

1. Als de boeken er nog redelijk nieuw uitzien – niet veel gelezen – gaat het meestal om een populaire schrijver wiens boeken gemakkelijk worden gekocht of vaak cadeau worden gedaan, maar die na één leesbeurt en één voorjaarsschoonmaak plaats moeten maken in de boekenkast en worden verkocht voor een prikkie.
2. Als de boeken al wat geel en stoffig zijn, gaat het vaak om een klassieker – een monument dat jaren bij iemand in een boekenkast heeft gestaan en hem pas verlaten heeft toen de bezitter overleed en de inboedel werd opgeruimd.

Ik kom regelmatig in De Slegte in Antwerpen, één van de filialen die niet werden overgenomen en daarna failliet gingen. Soms kom ik daar om boeken uit de eerste categorie te verkopen, maar meestal kom ik er in de hoop boeken te vinden die niet meer worden uitgegeven. Mijn blik glijdt langs de planken die grotendeels bevolkt worden door de usual suspects, boeken uit de twee reeds beschreven categorieën. Ik begroet ze als oude bekenden.

smithers

'Smithers' door Aubrey Beardsley (1872-1898).

Deze zomer, net voorbij de dertig exemplaren van Hugo Claus’ Het Verdriet van België, bleef mijn blik rusten op een dozijn Zwart haar blauwe ogen van Marguerite Duras. Plots herinnerde ik me een interview waarin een kleine, fragiele, oude vrouw in een grote fauteuil vertelt wat schrijven is. Ze denkt lang na, zoekt naar woorden. Ze antwoordt:

‘De nacht. Schrijven is de nacht.’

Er rolt een traan over haar wang en ze zegt verbaasd dat ze niet had verwacht zo geraakt te worden door die vraag. Marguerite Duras (1914 – 1996) heeft op dat moment al een lange carrière achter de rug, met romans, verhalen, filmscripts en literaire prijzen. Maar wat schrijven precies is, daar kon ze aan het einde van haar leven door worden ontroerd.

Ik neem het mee op vakantie, een klein boekje dat het midden houdt tussen een kort verhaal en een toneeltekst. De titel is lang niet zo mysterieus als het verhaal, dat begint bij een ontmoeting tussen een man, een vrouw en nog een man. Ze huilen vaak en zeggen weinig. Het eindigt triest en hoopvol. Iedere omschrijving van het verhaal is te concreet, te banaal en doet geen recht aan haar schrijven. Het boekje is niet de enige reden waarom ik meerdere malen moest huilen tijdens deze eerste vakantie met mijn geliefde. Het is de nacht. Beter kon Duras het niet zeggen.


Roos Euwe

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons