nieuwsbrief
menu Asset 14

Guilty Pleasures

Artikel Suzanne Schönbeck
Mail

Suzanne vindt dat we het aan onze pleziertjes verschuldigd zijn ze weer serieus te nemen. En ze vervolgens voor ons te houden.

De woorden guilty pleasure betekenen vaak iets anders dan de letterlijke vertaling doet vermoeden. Het gaat meestal niet over roken, of over diëten en dan op een onbewaakt moment zestien rauwe hamburgers eten. Ook niet om pleziertjes ten koste van het plezier van anderen, zoals auto’s stelen, je nagels vijlen in de trein. Pleziertjes waar je je daadwerkelijk schuldig over zou moeten voelen.

De uitdrukking wordt in plaats daarvan vaak gebruikt om aan te geven dat hetgeen waarvan men geniet, eigenlijk uncool is. Stiekem vertier. Heimelijk genot. Maar dan ironisch, want je staat er boven. Plezier voor het plebs. Een vriendin verkondigde laatst 'oohh, mijn guilty pleasure is echt Lady Gaga'. Maar ik hoorde geen daadwerkelijke schaamte, ik had meer het idee dat ze zichzelf en haar muzieksmaak enorm interessant vond.

De verwarring wordt veroorzaakt door het woord guilty. Mensen met een guilty pleasure voelen zich namelijk helemaal niet schuldig. Ze voelen zich juist trots. Ze delen het genoemde pleziertje openlijk op Twitter of op een kringverjaardag, maar nemen er tegelijkertijd afstand van. Ze suggereren hiermee dat er zoiets bestaat als een universele esthetische code, waarin een goede en slechte smaak is te onderscheiden. Goede smaak is Buitenhof kijken, Lou Reed luisteren, Carmiggelt lezen. Slechte smaak is The Voice kijken, Katy Perry luisteren, Heleen van Royen lezen.

Guilty pleasure-mensen mijden de dingen die tot de slechte smaak behoren niet, maar omarmen ze juist, en als ze Godin van de Jacht hebben gelezen zeggen ze: ‘oh wat héérlijk, ik had het mee op vakantie, gewoon even lekker, niet te moeilijk.’ Nog beter is het om een unieker standpunt in te nemen, door iets wat over het algemeen tot de goede smaak behoort toch tot guilty pleasure te degraderen. ‘Ach ja Houellebecq, ik heb dat wel gelezen hoor allemaal, heel leuk, maar het is wel een beetje een trucje hè, wat hij doet’. Dan ben je de koning van de goede smaak en heb je gewonnen.

Er wordt ook veel gedaan om guilty pleasure-mensen te accommoderen. Er zijn bijvoorbeeld ironische shirts te bestellen waarop staat dat je van grote billen houdt en er niet over kunt liegen. Je kunt eens per jaar naar DWDD-afleveringen kijken waarin singer-songwriters met een wollen muts hun muzikale guilty pleasures in een nieuwe versie ten gehore brengen. Je kunt zelfs naar het Guilty Pleasure Festival in Amsterdam.

De harde waarheid is natuurlijk dat niemand geinteresseerd is in andermans smaak, althans niet als gespreksonderwerp. Bovendien weet iedereen dat koketteren met je smaak iets voor snobs is. De guilty pleasure lijkt een uitweg, omdat je zogenaamd niet koketteert met je goede smaak, maar met je ironie over je wansmaak.

Ik pleit voor een comeback van de serious pleasure. Je kunt namelijk alles wel kapot ironiseren. We zijn het onze pleziertjes verschuldigd ze weer serieus te nemen. En ze vervolgens voor ons te houden.

Beeld via Flickr


Suzanne Schönbeck is bureauredacteur bij Sdu Uitgevers en adjunct-hoofdredacteur van Hard//hoofd.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons