nieuwsbrief
menu Asset 14

Verhalenverteller

Artikel Paula Lina
Mail

“Donderdag storytellingavond; ga je mee?” Ik had het berichtje gelezen, ik had er enthousiast op gereageerd, maar ik had niet zo goed begrepen waar het nou was.

Donderdagavond, acht uur. Dat het verdacht was dat ik er in plaats van een kwartier maar drie minuten over deed om er te komen en ik niet in noordoost maar 'gewoon' oost was, deed pas alarmbellen rinkelen op het moment dat mijn telefoon heftig begon te trillen.

Mijn telefoon stond op stil of ik hoorde hem te laat, want ik miste een oproep. “Waar ben je” zag ik op mijn scherm. Na een kwartier zoeken in de verkeerde straat besloot ik toch maar aan mijn vriendin te vragen wat het beoogde aankomstadres was. Ik snapte er niets van, ik had er toch moeten zijn? Maar nee, Google Maps had me naar een oud adres gestuurd. Op naar de echte locatie dus.

Ik haalde mijn fiets van het slot en begon te trappen. Terwijl ik mijn mobiel vervloekte en mezelf attendeerde op mijn natuurlijke haarkleur (blond), staarde ik naar de nieuwe route die de online kaart had uitgestippeld. De batterij was zo goed als leeg en om me daaraan te herinneren ging het ding piepen en trillen. ‘Ja hoor, alsof dat geen energie verbruikt,’ snerpte ik tegen de telefoon.

Zoekend naar mijn vriendin liep ik het café binnen. Ik was een beetje laat, maar ze waren nog niet begonnen. In de verte zwaaide een arm, ik ging er vanuit dat het mijn vriendin was en liep er naartoe. Over de vloer lagen kussens verspreid op een vloerkleed; ik zette mij neer.

Het beton was hard en dus pakte ik een extra kussen. Ik verdiende wel wat comfort, na mijn zweetpartij om op tijd te komen. Nog voor ik een derde kon pakken, begon de man te vertellen.

Ik verstijfde en schaamde me voor mijn zucht naar een zachte zitplek. Hij zwaaide groots met zijn handen en om me niet langer opgelaten te voelen, bleef ik zo stil mogelijk zitten. Hij stond, bewoog en ik keek omhoog.

Al gauw vergat ik mijn ongemak en volgde ik met mijn ogen al zijn bewegingen. Zijn stemgeluid nam af en toe, hij liet stiltes vallen en stelde vragen aan het publiek. De manier waarop de man vertelde werkte als een lichte hypnose; even voelde ik me als een kind dat ademloos luistert naar het voorlezen van meneer Aart, in de hoop dat hij het verhaaltje mag uitblazen aan het eind. Ik droomde mee en moest gniffelen. Ik dacht terug aan de verhalen die mijn vader vertelde over de alterego's van mijn zus en mij – Poelo en Mokka, hoewel die verhalen minder voorspelbaar waren en eigenlijk geen einde of moraal bevatten.

De verhalen riepen het slaperige kind in me naar boven en hoewel ik het erg naar mijn zin had, ging ik vroeg naar huis. Iets wat ik normaal eigenlijk nooit doe, want 'stel ik mis iets'. Voor die avond had ik mijn dosis spanning echter wel gehad en op dat moment wilde ik vooral naar huis, om zo gauw mogelijk in bed te kunnen kruipen.


Paula Lina ('89) is een freelance journalist en muzikant. In taal en geluid drukt zij zich uit.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons