nieuwsbrief
menu Asset 14

Een fanbriefroman. Een egodocument (VI)

Artikel Lisanne van Aert
Beeld Joost Dekkers
Mail

Lisanne van Aert schreef Een fanbriefroman. Een egodocument oorspronkelijk als theatermonoloog. Voor hard//hoofd bewerkte ze de monoloog tot acht afzonderlijke delen, geïllustreerd door Joost Dekkers. Acht weken lang, iedere zondag een deel. Acht eerlijke fanbrieven, die samen een ontroerend egodocument vormen.

VI.

Mensen kijken me altijd raar aan als ik zeg dat ik niet per se fan ben, maar dat het verder gaat, dat het gaat om een diepe vorm van begrip. Ik vind dat niet erg. Het klinkt ook raar als iemand zegt dat ze beste vrienden zou kunnen zijn met Louis Paul Boon. Of dat ze best een kamer met Patti Smith in het Chelsea Hotel had kunnen delen, dat ze dan boeken aan elkaar hadden kunnen uitlenen. Of dat ze backstage met Marilyn Manson niet aan seks en drugs zou toekomen, omdat er teveel te bepraten was. Ik bedoel het niet hautain of als grap.

Voor mij is het hetzelfde principe als een gewone vriendschap met iemand beginnen: het is dat je op een feestje bent waar je door ondefinieerbare somberte geen zin in hebt, dat het niet lukt enthousiasme te faken als je een oude kennis tegenkomt. Dat je een vreemde in een gesprek met een ander precies de woorden hoort zeggen waar je zelf al de hele avond naar zoekt. Dat je tegen de kennis zegt dat je naar het toilet moet en dat je met de deur op slot probeert de woorden te reproduceren, naar een manier zoekt om het contact met de vreemde te forceren. Dat je besluit twee biertjes en knabbelstengels te halen. Naast de vreemde gaat staan. Iets onhandigs doet met je lijf, lacht. En dat je dan begint met bouwen, en dat dat goed gaat, en dat je de volgende ochtend koffie met elkaar gaat drinken, en dat je ook maar meteen luncht en avondeet en borrelt.

Met kunst gaat dat net zo. Dat raken, op een moment dat je denkt dat niks je nog bewogen kan maken. Voor mij is dat belangrijk.

Het liefste wil ik nu toevoegen dat ik niet goed ben op feestjes, maar ze zeggen dat ik niet zo hard voor mezelf moet zijn. Daar word je ook hard voor anderen van.

Er bestaan vriendschappen waarin geen vieze woorden bestaan. Waar je kan janken en het snot aan de mouw van de ander afvegen. Er is ook altijd wel een vreemde op straat die een goeie dag heeft, en tijd. Een oude man op het station wiens oren gaan gloeien als er überhaupt iemand tegen hem praat. Er zijn kunstenaars die met liefde plaatsvervangend voor je door het slijk gaan. Je hoeft niet alles in je eentje te voelen. Er is geen reden om alles kapot te redeneren. Alle clichés zijn waar.



Illustratie: Joost Dekkers

--
Lisanne van Aert is schrijfster van pamflet, ode en bouquetreeksroman. In haar werk probeert ze naast pulp en poëzie ook cultuurkritiek te verschaffen.
Joost Dekkers is illustrator. Zijn tekenwerk verraadt een voorkeur voor het analoge en onaffe.


Lisanne van Aert is schrijfster van ode, pamflet en bouqetreeksroman. lisanne@hardhoofd.com
Joost Dekkers

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons