nieuwsbrief
menu Asset 14

Neem een hond

Artikel Laura van der Haar
Mail

 

Neem een hond!

Maar even serieus.

Neem een hond.

Vanaf dag één is de wereld groter. Niet alleen omdat je nu weet dat Parvo geen componist uit de Baltische staten is; er staat je nog veel meer opmerkelijks te wachten.

Geknield onder een djellaba liggen. Bijvoorbeeld.

Het was überhaupt de eerste keer dat ik een djellaba aanraakte. En nu deed ik dat dus om Takkie, die een onbedwingbare liefde voor djellaba’s heeft opgevat, daar onder vandaan te toveren. Takkie is de hond in dit verhaal en zodra ze een djellaba ziet duikt ze er pijlsnel onder.

Ik heb de meeste djellaba’s in mijn wijk inmiddels gehad, waarbij Takkie geen enkel onderscheid maakt in kleur of uitvoering.

Voorheen had ik weinig contact met djellabadragers; dat beperkte zich veelal tot een hoofdknik, een goedemorgen. Maar sinds ik er bij de meesten onder heb gelegen zijn de verhoudingen stukken warmer. Wanneer ik nu bijvoorbeeld een keer hondloos naar de Albert Heijn wandel, wordt steevast en met zichtbare teleurstelling gevraagd waar Takkie is.


Beeld: Laura van der Haar

Ook de scooterhangjongeren in het park, die tot voor kort achteloos naar me floten of anders wel iets gemeens naar me riepen, stoppen nu met op de grond tuffen en vragen of ze Takkie misschien even op schoot mogen. Mevrouw.

‘Jij bent de O.G.!’ piept een van de jongens recht in Takkies snuitje.

‘De Original Gangster!’ bevestigt een ander in plat Mocro-Amsterdams.

‘Je past zo op een kadetje!’ Ze liefkozen Takkie vol overgave, en voorzichtig gaat ze van hand tot hand, tot ze haar allemaal geaaid hebben. ‘Dit is de Hot Dog!’

Iedereen lacht en Takkie de Verbroederaar kwispelt uitzinnig tegen een van de grijze joggingbroeken.

Mijn vrijgezelle vrienden die het Tinderen moe zijn, heb ik het zogenaamde Takkie-en al eens voorgespiegeld, en met succes. Breed grijnzend en voorzien van meerdere telefoonnummers brachten ze haar na een rondje Vondelpark weer terug.

Takkie is, naast het mooiste hondje in the village – met haar minuscule lichtbruine wimpertjes en haar babypensje en pluizig achterhoofdje en haar puppygeur en reusachtige flaporen… sorry. Naast het allermooiste en liefste wezentje ooit, dat schrikt van haar eigen gilletje wanneer ze gaapt en ’s ochtends uit haar mandje wankelt en kwispelt als een drumcomputer en… sorry.

Zij is naast al dat liefs en moois en zachts ook een ijsbreker. Een soort koevoet voor mijn nieuwsgierigheid. Dankzij haar kan ik mijn twee lievelingsbezigheden – afluisteren en gluren –zonder enige schroom uitoefenen: een hond is het waterdichte excuus om midden op straat naast een kibbelend echtpaar stil te blijven staan, om voor verlichte vensters te dralen en ogenschijnlijk gedachteloos naar binnen te kijken. Om van de wandelpaden af te gaan, de bosjes in te duiken. Soms stuur ik Takkie zelfs stiekem een ‘Verboden Toegang’-terrein op en daar gaat ze dan, mijn kleine ijsbrekertje. Met haar staartje omhoog dribbelt ze recht op een knielende Hells Angel af. No Regrets staat er in zijn nek, en hij spreidt zijn armen en maakt kusgeluidjes.

Serieus.

Neem een hond.


Laura van der Haar is archeoloog en schrijver.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons