nieuwsbrief
menu Asset 14

Slavoj Žižek

Artikel Wester van Gaal
Mail

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Wester van Gaal zat met Slavoj Žižek in het vliegtuig. Hij vloog businessclass en dronk roséprosecco.

Hoogverraad! *opgeheven vinger*, een communist in de businessclass, terwijl ik aanmaakkoffie moet zuipen. De rat. Afgeschermd door zijn gouden gordijn zit hij daar. Is dit dan het nieuwe aan zijn nieuwe communisme? Is dit het veelbesproken marxistisch alternatief. Is dit nu zijn transcendent materialisme?: opstijgende bubbels in een glas voor hem alleen?

Van wie is deze stem? Ik herken mezelf er niet in. Wat is er mis met een beetje luxe? De mens wil niet in een groene overall aardappelsoep eten. De mens wil kostelijke wijn drinken en rijkelijk de benen strekken, en Žižek weet dat. In het Joegoslavië waar hij opgroeide reed iedereen gewoon de grens over naar Triëst als er wat moderns in de keuken moest.

Het stemmetje komt voort uit een aangeleerd schuldgevoel dat veel mensen hebben. Dit stemmetje stelt ‘gelijkheid’ en eerlijk synoniem aan elkaar. Het is een volkomen logische reactie op de ongelijkheid in de wereld. Misschien is er in een eerlijke wereld wel meer gelijkheid, maar ik durf ook de stelling wel aan dat een gelijke wereld helemaal zo eerlijk niet is.

Er zit aan dit gelijkheidsdenken volgens mij namelijk een duistere kant.  Welvaart en haar partners ‘Westers’, ‘vooruitgang’ en ‘technologie’ komen in een kwaad daglicht te staan omdat ze ongelijkheid suggereren. Een welvarend man is met een beetje kwade wil al gauw een rijke schurk. Maar welvaart als doel is zuiver. Het streven naar welvaart zorgt voor dynamiek en eist verbetering. Gelijkheid als doel op zich is statisch en niet gericht op verbetering, maar op verdeling. Een herverdeling lijkt op korte termijn eerlijk, maar het haalt niet de beperkingen weg die onze primitieve beschaving zo oneerlijk maken.

Businessclass of geen businessclass: is het acceptabel dat een mens zich anno 2015, net als zestig jaar geleden, in een kerosine spuitende drukcabine vol adem en winden van A naar B moet verplaatsen? Waar de lucht zo dik is dat de poepluier van de baby op 15B geurloos lijkt?

Nee.

De wereld is pas eerlijk als iedereen verbonden aan een entertainment-algoritme Japans kweekvlees zit te prikken terwijl een prachtig mensgemaakt landschap met 1200 kilometer per uur aan ons voorbij hyperloopt. Fundamentele vooruitgang in transport, energie en voedselproductie betekent een betere wereld voor iedereen.

Ook Slavoj hoopt op een dappere nieuwe wereld waar boer en bankier zij aan zij in de businessclass zitten. De mens wil maximale tevredenheid. De wereld die dat streven het beste faciliteert is een wereld die vooruit gaat, niet een wereld die terugverlangt naar een ongrijpbare gelijkheid. En zo als ons favoriete denkbeest uitbundig zit te pimpelen, vermoed ik dat hij dat stiekem al lang en breed weet.

Beeld: flickr


Wester van Gaal

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons