nieuwsbrief
menu Asset 14

Druiven

Artikel Paula Lina
Mail

In de pubertijd is alles soms zó enorm saai. Wie opgroeit in een stad die eigenlijk een grotere versie van een dorp is, weet maar al te goed wat ik bedoel. Je zit op het plein dat bekend staat als 'de uitgaansplek'. Overal om je heen liggen cafés en als het mooi weer is, zitten er mensen met dikke zonnebrillen die zich voornamelijk bezighouden met oppervlakkige levensbehoeften als eten, drinken en roddelen. Kortom: er gebeurt hélemaal niets. Als je geluk hebt, zie je hoe een duif een milliseconde te lang wacht met fladderen wanneer er een taxi om de bocht komt en er op onverklaarbare wijze levend vanaf komt, maar dat is dan ook het enige onvoorspelbare aan de dag.

Voor wie zich maar vaak genoeg verveelt, krijgt alledaagsheid vanzelf een kracht. Een vriendin van me herinnert me regelmatig aan de loze bezigheden en melige dagen van onze gedeelde, Zuid-Limburgse puberteit. Soms gingen we naar een café, om daar altijd dezelfde mensen tegen te komen. En als we niet in de kroeg waren, zaten we wel op de treden van het glaspaleis of een straatbankje, om rokend voor ons uit te staren en de homo sapiens te bestuderen. 'Aapjes kijken', noemde ik dat.

Na een tijdje was alleen naar mensen kijken niet bevredigend meer. Ik voelde me schuldig over mijn oordelen naar anderen toe en besloot het over een andere boeg te gooien – of eigenlijk; ik begon ergens mee te gooien. Het begon met een trosje druiven. Terwijl ik een stevige druif probeerde te plukken, rolde een andere van de stengel op de stoep – waarop er twee seconden later iemand op ging staan. Nog voor ik het wist, had ik een nieuwe hobby.

Ik at er nog wel een paar, maar gooide de rest van de druiven giechelend op straat. Samen met een vriendin wachtte ik in spanning af hoe de onwetende winkelaars een mooie splatsch zouden maken. De druif was het perfecte fruit: nat, een beetje plakkerig, maar nog wel zo veilig dat mensen er niet over zouden uitglijden. Zo gefocust als tieners van nu op hun telefoonschermpje kijken, staarden wij naar de stoeptegels van de Heerlense promenade. Vele naaldhakken passeerden, maar in beginsel waren het toch met name de gympen en mocassins die er in trapten, met een hysterisch lachen van ons ten gevolg. Ondanks mijn pure concentratie op de druiven, voelden sommigen zich aangesproken. 'Auw, heb je een probleem, of wat?' Wat er natuurlijk alleen maar voor zorgde dat ik nóg harder moest lachen. 'Wat lach je nou?'

Met mijn achttiende levensjaar ben ik net als die vriendin het zuiden ontvlucht om me te ontwikkelen of in ieder geval los te breken van het katholieke, vastgeroeste wereldje. Sommige van de mensen die in die tijd in dat bruincafé zaten, zitten er nu nog. Zoveel gebeurt er daar. Ik denk dat ik de volgende keer dat ik in Heerlen ben weer een druifje laat vallen.


Paula Lina ('89) is een freelance journalist en muzikant. In taal en geluid drukt zij zich uit.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons