nieuwsbrief
menu Asset 14

Een fanbriefroman. Een egodocument (IV)

Artikel Lisanne van Aert
Mail

Lisanne van Aert schreef Een fanbriefroman. Een egodocument oorspronkelijk als theatermonoloog. Voor hard//hoofd bewerkte ze de monoloog tot acht afzonderlijke delen, geïllustreerd door Joost Dekkers. Acht weken lang, iedere zondag een deel. Acht eerlijke fanbrieven, die samen een ontroerend egodocument vormen.

IV.

Het zou fijn zijn om iemand huiswerk te geven, als hij of zij interesse heeft om je echt te leren kennen: ‘Kijk voor volgende week Mulholland Drive en luister The Murder Ballads. Schrijf een opstel waarin je beide visies op het kwaad tegenover elkaar plaatst. Dan praten we daarna verder.’

We zouden ook weer cd’tjes voor elkaar moeten branden en buttons moeten dragen op onze spijkerjacks. Het zou een hoop gezemel schelen. Alle eerste gesprekken lijken op elkaar en niet op de goede manier. Ik ben altijd teleurgesteld als iemand naar iets triviaals als  mijn studie vraagt. Zelf zoek ik vaak zo lang naar dingen die niet stom klinken, dat de anderen om me heen zich al van het weer naar de filosofie hebben gepraat. Dat ligt blijkbaar niet zo ver uit elkaar. De mensen die opmerken dat de zwaluwen laag vliegen, zijn de mensen met een stapel boeken naast hun bed.

Vaak zeg ik zo weinig dat alles wat ik zeg context mist. Als ik vertel dat ik mijn teennagels knip als ik verdrietig ben, dat ik in het ziekenhuis ben geboren omdat ik in het vruchtwater poepte, dat ik in het weekend het liefste bij mijn ouders in bed slaap, dat ik een ramp ben om verliefd op te worden, een ramp ben in praten, dat ik mijn wangen stuk bijt, vertel ik daar niet bij dat ik hou van lekker eten en gezellige dingen doen met vrienden.

Ik klink als een verzameling fun facts. Ik werd ooit verliefd op een jongen omdat hij me in het eerste kwartier vertelde hoe je een huis bouwt van varkensvet, en dat hij een psychopaat was. Dat was een slecht idee.

Ik vertrouwde iemand die ook van David Lynch houdt toe dat ik eenzaam ben, omdat ik mijn vrienden niet begrijp als ze dansen. Hij wacht altijd drie dagen met op mijn berichtjes reageren.

Wantrouw de mensen die mooi proberen te klinken.

Nummer vier:

Ik probeer hier casual te doen. Ik word een heel naar mens van teleurstelling.

Het is zondagavond en ik ben blij dat het weekend over is.

Een paar weken geleden ontmoette ik een jongen die zei dat hij smalltalk haatte. We praatten over iets dat we het leven noemden. We waren de laatsten die het buiten te koud vonden en onszelf naar binnen verplaatsten. Toen hij zich daar ontpopte tot de leider van een drankspel ben ik huilend naar huis gefietst.

Ik klamp me vast aan het idee van iemand begrijpen. Ik verheug me zo op de momenten die dat doen blijken, dat de ander maar één keer hoeft af te dwalen om alles kapot te maken.

Ik zet zo hoog in dat ze me wel moeten kwetsen.

 

Illustratie: Joost Dekkers.

 

--
Lisanne van Aert is schrijfster van pamflet, ode en bouquetreeksroman. In haar werk probeert ze naast pulp en poëzie ook cultuurkritiek te verschaffen.
Joost Dekkers is illustrator. Zijn tekenwerk verraadt een voorkeur voor het analoge en onaffe.


Lisanne van Aert is schrijfster van ode, pamflet en bouqetreeksroman. lisanne@hardhoofd.com

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons