nieuwsbrief
menu Asset 14

Het ware voetbal

Artikel Mirko van Pampus
Mail

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Mirko kijkt naar het WK 2015. Vrouwenvoetbal.

Dat er een probleem is met seksisme in het voetbal zullen weinigen ontkennen. In de sport staat het beeld van de stoere (heteroseksuele) man centraal. Vrouwen komen eigenlijk alleen in beeld als echt- of bedgenote, of letterlijk wanneer een cameraman een knappe supporter uit het publiek pikt. Een rennende zwetende scorende voetbalster past blijkbaar niet bij de sport, noch binnen de gendernorm voor de vrouw.

Er is de laatste jaren veel veranderd in het vrouwenvoetbal en dat het WK überhaupt wordt uitgezonden is natuurlijk een grote vooruitgang, maar in vergelijking met het mannenvoetbal is het schreeuwende amateurisme van dit WK iets wat direct opvalt. De relatief beperkte invulling van de (achtergrond)programmering met sobere studio’s en een B-garnituur aan NOS presentatoren en analytici. De slechte geluidskwaliteit van de wedstrijden waarbij je alleen de speelsters hoort schreeuwen en de sfeer in het stadion nauwelijks hoorbaar is (of kijken mensen in Canada in stilte?). De ondergrond van kunstgras, algemeen beschouwd (tot basketballer Kobe Bryant aan toe) als zo vervelend, armoedig, blessuregevoelig en sfeerloos dat het ondenkbaar zou zijn dat een mannen-WK hierop zou plaatsvinden. Wat aankleding en beleving betreft is er een wezenlijk verschil met de topwedstrijden uit het mannenvoetbal.

Een voor de hand liggende oplossing is natuurlijk de trend van de afgelopen jaren door te zetten en het amateurisme voorgoed te doorbreken door de sport even glamorous, professioneel en commercieel te maken als de mannenvariant. Maar, in een week waarin ik zowel de Champions League finale (mannen) als de openingswedstrijd van de ‘Leeuwinnen’ (vrouwen) zag, bedacht ik me ineens dat een dergelijke metamorfose eigenlijk helemaal niet goed zou zijn. Wat een opluchting was het namelijk na de eerstgenoemde wedstrijd met het arrogante gedrag van de paradijsvogels binnen de lijnen en de gelikte zakenlui erbuiten, bij de andere wedstrijd gewoon een normale voetbalpot te zien. Het mannenvoetbal is de laatste jaren verworden tot een sport van showbizz, schwalbes en agressie op het veld, en sponsorbonzen en miljoenendeals in de skyboxen.

Laat het voetbal dus terugkeren naar de basis: elf tegen elf en het enthousiasme van normale mensen die leuk vinden achter een bal aan te rennen. Fuck modern football, leve het vrouwenvoetbal: geen transfers van 100 miljoen, geen halvegare kapsels en tatoeages, geen miljoenensalarissen, geen 100% Jezus, geen bizarre juichpartijen, geen tenenkrommende schwalbes en ander theater, geen miljardenbusiness, geen oppermachtige commerciële belangen, geen onbetaalbare seizoenkaarten, geen overdreven politie-inzet. Gewoon gras, zweet, bal, rennen, scoren. Gewoon voetbal, zoals de vrouwen het doen, zoals het ooit bedacht was.

Foto via Wikimedia


Mirko van Pampus leidt een pendelend bestaan tussen Amsterdam en Londen, waarbij hij in de wereldstad het geld uitgeeft dat hij in het werelddorp verdiend heeft.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons