nieuwsbrief
menu Asset 14

Paramixtape

Artikel Redactie
Mail

De Paramixtape: acht nummers om helemaal leip van te worden. Een kleine verzameling nummers over buitengewone verschijnselen; van je ziel verkopen tot achtervolgingswaan.

1. Pink Floyd - Bike (Jozien)
Bike is het relaas van iemand die gek is, of aan de drugs, maar in de praktijk ontloopt elkaar dat natuurlijk nauwelijks. Hij bezingt zijn fiets, zijn jas, zijn groepje koekmannen en zijn muis Gerald, die hij die naam heeft gegeven zonder goede reden. De geweerschoten, die ook een lachend publiek zouden kunnen voorstellen, en de lange psychedelische outro geven je het gevoel dat jij misschien wel net zo gek wordt als Syd Barrett. En dat vindt hij ook: 'you're the kind of girl that fits in with my world'.

2. Nirvana – Territorial Pissings (Rutger)
'Just because you're paranoid doesn't mean they aren't after you'.

3. Sea Oleena – Milk (Paula)
Toen ik Sea Oleena leerde kennen, raakte ik meteen gefascineerd. Ik kreeg kippenvel van haar mysterieuze muziek, ritmische gehijg, eindeloze galmstem en heb mezelf vaak genoeg een nachtmerrie in gestuurd door in slaap te vallen met haar muziek op de achtergrond.

4. Green Day - Basket Case (Emy)
Basket Case was één van de eerste liedjes die ik leuk vond, Green Day was mijn K3 – het klonk zo vrolijk. Pas jaren later kwam ik erachter dat Billie Joe Armstrong in het refrein van Basket Case steeds zingt: ‘Am I just paranoid? Or am I just stoned.’

5. Officer – Pharcyde (Jean-Maxim)
Lekker met z'n allen rondrijden in je auto met verlopen rijbewijs en nummerbord en massaal jointjes wegpaffen. Top, totdat er van achter een sirene loeit en iedereen wordt overspoeld door het type paranoia dat je krijgt als je heel, heel erg stoned bent. Please don't pull me over mister officer!

6. Black Sabbath – Paranoid (Paula)
De naam Black Sabbath heb ik altijd veel dramatischer gevonden dan de muziek. Hoewel het officieel 'metal' is, de mannen allemaal volle donkere krullen hebben of anders wel een baardje en de muziek voor een groot deel is opgevuld met 'powerchords' en jengelende gitaren, klinkt het in mijn oren meer als bescheiden, dansbare meezingrock. Maar misschien komt dat gewoon omdat ik tijdens mijn puberteit met veel mensen omging die naar grunters, squeelers en overmatig gebruik van distortion luisterden van bedreigende bandnamen als 'Born From Pain', 'Cradle of Filth' of 'Hatebreed'.

7. Aphex Twin – Windowlicker (Olga)
Zonder drogerende middelen in een parallel universum belanden. Dat is wat Windowlicker met de mens doet.

8. Snoop Dogg – Murder Was The Case (Jean-Maxim)
Toen Calvin Broadus Jr. nog door het leven ging als Snoop Doggy Dogg. In Murder Was The Case sneuvelt de beste man in de eerste minuut als gevolg van een drive-by. Al stervende wordt hij bezocht door de duivel, die Snoop er van verzekert dat hij weer 'the G that I was' kan zijn. In ruil voor zijn ziel.

Beluister hier de hele afspeellijst


Redactie

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons