nieuwsbrief
menu Asset 14

Cultiveer je achterdocht

Artikel Gastbijdrage
Mail

Wie is er bang voor de boze wolf? Nou, ik. Als ik een boswandeling maak, en ik hoor geluiden van een onwaarneembaar wezen dat niet klinkt als een vogel, dan doemen beelden van wolven of andere monsters in me op. Als ik op een plek in dat bos sta waar niemand te zien is, verwacht ik dat er ieder moment een roversbende verschijnt en me aanvalt. Ga ik de deur uit, dan kijk ik routineus voorzichtig links om de hoek, of iemand klaar staat om me neer te knuppelen. Zodat ‘ie daarna mijn kostbaarheden kan stelen. Die ik overigens niet heb. Echt niet.

Sta ik beneden naast mijn fiets? Dan ben ik er zeker van dat iemand op dat moment mijn kasten overhoop haalt, op zoek naar schatten. Omdat ik de deur niet op slot heb gedaan. Hoor ik mensen op straat lachen, dan zie ik dat ze mijn handelen of uiterlijk beschimpen. Als mijn naam al rond gaat in de wereld, dan toch zeker op negatieve wijze. Zeg ik een verkeerd woord over de telefoon, dan is de inlichtingendienst aantekeningen aan het maken.

Zet ik op een warme dag de deur naar mijn balkon open? Hup, het wasrek ervoor, zodat een inbreker erover struikelt en mijn vriendin en ik gealarmeerd wakker zullen worden. “Wie breekt er nu in op de 5e verdieping?” vraagt ze. Niemand, natuurlijk. Maar dat doet er niet toe: als ik het kan bedenken, kan iemand anders het uitvoeren.

Lijd ik aan overmatige achterdocht, zoals Wikipedia suggereert, of is het gezonde alertheid? Het laatste, lijkt me. Better safe than sorry. Wat is immers erger dan het gevoel HAD IK MAAR? Precies, niets. En dat gevoel roep je dus keihard over jezelf af, als je je gezonde gevoel voor achterdocht laat varen.

Dat doet me denken: ik stond eens in een café, het was net, na een maand daten, stukgelopen met een meisje van de toneelvereniging. Ze sprak me die avond aan met mijn achternaam. Minuten later tekende ze zachte banen in een overhemd. Dat van de jongen die naast me stond. Ik weet niet meer wat ik dacht, maar ik kende er weinig betekenis aan toe. Hij had vast een slechte dag, zij was een vriendelijke vrouw. Zoiets. Nu denk ik: godsver. Mijn hemel, hoe kortzichtig was ik?

Situaties waarin je je paranoia wel moet laten varen zijn haast ondenkbaar. Toch bestaan ze. Archetypisch voorbeeld: de avond alleen, in een relatie. De ander is de deur uit, zonder jou, en jij wilt oprecht geloven dat je hem of haar vertrouwt. Tsja, je zal wel moeten. Het is een zeldzame uitzondering. De regel blijft onverkort: ben waakzaam.

Of liever nog: gooi er een schepje bovenop. Cultiveer je achterdocht, wees paranoïde.

Ron Vaessen (1987) schrijft aan zijn debuutnovelle en is redacteur bij het Tilburgs universiteitsblad Univers.


Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons