nieuwsbrief
menu Asset 14

Boef Blatter

Artikel Dolf de Weijer
Mail

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Dolf volgde verbaasd de herverkiezing van de inmiddels weer afgetreden Sepp Blatter en vroeg zich af: waarom houden we toch zo van boeven?

Blatter zegt ons leuk te vinden, maar hoe leuk vinden we hem? Ook ik moet bekennen dat ik moest lachen toen die oude baas (79) na zijn victorie de armen hief en ‘Let’s go Fifa! Let’s go Fifa!’ scandeerde. De nabestaanden van de omgekomen Nepalese bouwvakkers bij de bouw van voetbalstadions in Qatar konden er waarschijnlijk niet om lachen.

Twitter en Facebook ontploften de laatste dagen van morele verontwaardiging over Blatter, maar de vraag waarom een dergelijke boef op democratische wijze aan de macht komt, werd nauwelijks gesteld. Ik gebruik het woord boef, omdat dit doorgaans de koosnaam is voor de macho zonder scrupules, die pakt wat hij wil, wanneer hij het wil. Hij is charismatisch, barstend van het zelfvertrouwen, hondsbrutaal, schaamteloos op het gebied van zelfverrijking, machtsgeil en seksistisch.

En Blatter is in goed gezelschap. Denk aan een Berlusconi. Of Desi Bouterse: de opnieuw verkozen president van Suriname, maar ook veroordeeld drugsdealer en hoofdverdachte in de Decembermoorden. In dit licht is een recente peiling van onderzoeksbureau Ipsos in Amerika veelzeggend. Hieruit bleek dat Frank Underwood, de fictieve politicus uit tv-serie House of Cards, meer steun geniet onder het Amerikaanse volk dan Obama. In de tv-serie manipuleert, intimideert en moordt Underwood dat het een lieve lust is als hem dat macht oplevert. Nu kun je je afvragen hoe serieus een dergelijke peiling is te nemen, maar ergens boezemt de populariteit van een psychopaat angst in.

We hoeven niet naar het buitenland om te zien dat bad guys een enorme aantrekkingskracht uitoefenen. Tijdens de NOVA College Tour met Willem Holleeder – waar blijven de excuses van Twan Huys? – gleden de aanwezige rechtenstudentjes bijkans van hun stoel, ondanks dat iedereen wist wat voor bruut het is. Steeds weer blijkt dat er wordt opgekeken naar mensen die geen twijfel kennen, zich niets aantrekken van regels en van wie kritiek afglijdt als water van een eend. Ze lijken onaantastbaar en daarom willen we ze aanraken.

Inmiddels staat de volgende charismatische boef alweer klaar om politieke macht te verwerven. Ook voor Moszkowicz gaan de gangbare regels (volgens hem) niet op en handelt hij vooral uit eigenbelang. Hopelijk is hij al genoeg ontmaskerd, maar ik zie zijn politieke carrière wel een succes worden. Bram, de alfaman, die het wel even anders zal doen dan dat stel boekhouders en regeltjesneukers in Den Haag. Misschien zit er zelfs wel weer een dansje voor hem in met zijn vriend Desi.

Je vraagt je af wanneer zelftwijfel, bescheidenheid en soberheid sexy gaan worden. Waarschijnlijker is het dat we, al dan niet heimelijk, gebiologeerd blijven opkijken naar de aap die het hardst op de borstkas trommelt en pakt wat hij pakken kan. We blijven tenslotte mensen. Of in Blatters woorden: niemand is perfect.

Blatter

Foto via Wikimedia Commons


Dolf de Weijer studeerde af aan de School voor Journalistiek, is copywriter en schrijft onafhankelijk buiten de baas zijn tijd.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons