nieuwsbrief
menu Asset 14

Snotneus op de apenrots

Journalistiek Mirko van Pampus
Mail

In Re: kijkt hard//hoofd van een afstandje naar actuele zaken. Mirko ziet twee Jesse Klavers: een liberaal in een maatpak en een idealistische snotneus.

Groot nieuws uit de slangenkuil annex debatclub aan het Haagse Binnenhof: Jesse Klaver van GroenLinks volgt Bram van Ojik op en wordt zo de jongste fractievoorzitter ooit uit de parlementaire geschiedenis. Twee en een half jaar nadat hij tot zijn eigen schrik ineens aan het hoofd werd gezet van een gedecimeerde fractie en de opdracht kreeg het ineengestorte vertrouwen in de partij terug te brengen, houdt tussenpaus Van Ojik het voor gezien. Of zoals hij zelf schrijft in zijn afscheidsbrief, zijn taak zit erop en het is tijd voor nieuw bloed.

Dat zijn taak volbracht zou zijn is een opmerkelijk statement. Het is vooral onwaar. Bij de twee serieuze peilmomenten in de jaren dat hij er de scepter zwaaide, de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 en de provinciale statenverkiezingen van twee maanden terug, werd er (weer) op alle fronten verloren, zowel wat betreft raadszetels, provinciale statenzetels en Eerste Kamerzetels, als wel in procentpunten in beide verkiezingen (-1% om -1.5%). Niet dramatisch, maar niet wat je noemt hersteld vertrouwen. Een zelfde tendens bij het ledenaantal, dat zowel voor als na zijn aantreding een consequent dalend figuur laat zien. Effect Van Ojik: 0.

Deze neergang kan natuurlijk niet zomaar aan Van Ojik worden toegeschreven, maar moet geplaatst worden in een context waarin parlementair links haar verhaal, weg en mojo al langer kwijt lijkt te zijn. Door electoraal weke knieën, regeerlust en/of intellectuele luiheid schoof ze consequent naar rechts, waar nu eenmaal partijen rondhangen die het bijbehorende verhaal al veel langer en beter verkondigen. De liberale rechterflank van GroenLinks heeft op die manier meer te zoeken bij de consultant-politici van D66, terwijl de rode linkerflank zich meer en meer thuis voelt bij de oproerkraaiers van de SP. Wat er dan overblijft? Niet zo veel dus. Noem het de harde kern van post-politieke lifestyle progressieven uit de grote steden, zo’n 2-5% van het electoraat.

Kan Jesse Klaver daar verandering in brengen en de linkse zaak, of dan in ieder geval de toekomst van zijn partij, veiligstellen? De voortekenen lijken op het eerste gezicht weinig hoopgevend. Klaver werd in 2010 als trots renpaard uit de ideologische stal van Halsema in de Kamer gepresenteerd. Met de expliciete steun van Klaver heeft Halsema in de jaren dat zij de leiding had de partij duidelijk in de richting van het liberale centrum gestuwd, naar rechts dus, weg van het linkse verleden. In die zin kan Klaver gezien worden als een voortzetting van die koers:  voor een politiek van minder radicale standpunten en meer compromissen; minder actievoeren en meer professionalisering; minder gebalde vuisten en meer uitgestoken handen; minder sandalen en meer maatpak. Allemaal prima, maar iets zegt mij dat de stemmers die hier een stijve piemel van krijgen uiteindelijk bij D66 of nog verder naar rechts terechtkomen.

Daartegenover staat, eerlijk is eerlijk, een ander beeld. Klaver sprak openlijk zijn steun uit aan de Maagdenhuisbezetting, haalde Thomas Piketty naar de Tweede Kamer om over inkomensongelijkheid te praten en probeert Nederland uit de club van internationale belastingparadijzen te krijgen. Zelf noemt hij dit zijn aanklacht tegen het ‘economisme’. Het meest recent was zijn ferme kritiek (‘stuitend’) op de bonussen bij ABN AMRO. Dit leverde hem toen bij monde van tv-presentator en bankiersvriend Fons de Poel de kwalificatie ‘snotneus’ op.

Wat is de balans? Wanneer de Halsemaëske Klaver van de ‘redelijke middenweg’ de overhand zal krijgen zie ik het somber in. Er zijn dan twee opties: opgaan in een grote gezellige middenpartij met D66 en de PvdA, ofwel de neergaande lijn doortrekken tot die op nul staat. Echter, wanneer de snotneus Klaver zijn stempel op de partij kan drukken, dan kan het nog leuk worden. Want nu de publieke zaak aan alle kanten belegerd wordt door de belangen van het grootbedrijf en de financiële sector, dan is dat inderdaad stuitend en kan dat niet vaak genoeg gezegd worden. Als daar een GroenLinkser met stropdas voor nodig is, so be it.

Jesse Klaver

Foto Jesse Klaver: GroenLinks via flickr.com


Mirko van Pampus leidt een pendelend bestaan tussen Amsterdam en Londen, waarbij hij in de wereldstad het geld uitgeeft dat hij in het werelddorp verdiend heeft.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons