nieuwsbrief
menu Asset 14

Mollig of dik

AH advertenties Anna van Leeuwen
Mail

Anna van Leeuwen laat zich graag inspireren door de oproepen op het prikbord in jouw supermarkt. Heb je een bijzondere oproep gezien, en wil je dat Anna het verhaal daarachter bedenkt? Stuur haar dan een scherpe foto van het kaartje, en wie weet verwerkt zij het in een van haar verhalen.

‘Robert?’

‘Ja?’

‘Ben je daar?’

‘Ja…’

‘Ben je voorzien?’

‘Voorzien?’

‘Voorzien van een vrouw die mollig of dik is en grote stevige borsten heeft, die niet ouder dan 28 is of jonger dan 19, één kind geen bezwaar?’

‘O, bel je daar over? Wacht even.’

Robert legt zijn telefoon neer, hoor ik. Hij zet een tv of radio uit. Nog wat handelingen volgen, dan hoor ik zijn ademhaling weer dichtbij, en een diepe zucht.

‘Stak je nou een sigaret op?’

‘Ja, hoezo?’

‘Niks, ik was benieuwd.’

‘Jij probeert je er iets bij voor te stellen hè? Die man van die briefjes. Ik hoor het al. Je bent heus niet de enige die me gebeld heeft, als je dat soms dacht.’

‘Dus het is gelukt?’

‘Ik wilde een Surinaamse vrouw, dat stond duidelijk in die advertentie. Ik wil best geloven dat je jong en dik bent, maar je klinkt niet Surinaams.’

‘Nee, dat ben ik niet. Maar je hebt haar dus nog niet?’

‘Ik had haar even, maar ik ben haar weer kwijtgeraakt.’

‘Kwijtgeraakt?’

‘Ja, kwijtgeraakt.’

‘Waar heb je haar voor het laatst gezien?’

‘In mijn bed!’

‘Je bent een dik meisje kwijtgeraakt in je bed?’

‘Ik was in slaap gevallen.’

Robert lacht en hoest dan. Ik lach ook.

‘En toen was ze weg?’

‘Toen was ze weg ja, toen ik wakker werd. Maar ik vond het oké, ik ben gestopt met die briefjes.’

‘Had je haar serieus van zo'n briefje?’

‘Nee, maar wel van in de supermarkt. Ze wist niet van die briefjes. Ik heb ze weggehaald toen ik haar had.’

‘Bang dat ze je handschrift herkent?’

‘Mijn nummer. Mijn handschrift zou ze niet herkennen hoor. En wat is jouw verhaal?’

‘Mijn verhaal?’

‘Jij belt mij, wat is jouw verhaal?’

‘Ik wilde alleen weten of het gelukt was...’

‘Niet echt nee.’

‘...en waarom 28 de grens is.’

‘De grens?’

‘Als leeftijd, dat schreef je, dat 28 de grens was.’

‘O, maar dat is niet heel absoluut.’

‘Nee?’

‘Nee hoor, maak je daar maar geen zorgen om.’

‘Dankjewel Robert, dat had ik echt even nodig.’

‘Je kunt me altijd bellen hoor. Heb je geen Surinaamse vriendinnen?’

‘Nee, eigenlijk niet.’

‘Jammer.’

We zwijgen.

Ik denk dat Roberts sigaret op is, zijn ademhaling klinkt regelmatig.

‘Robert?’

‘ Ja?’

‘Bedankt hè?’

‘Het is al goed hoor.’

 


Anna van Leeuwen is Hard//hoofd-redactielid, freelance kunstjournalist en schrijft korte verhalen. Ze zou graag een alpaca hebben voor op haar balkon. Alvast bedankt.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons