nieuwsbrief
menu Asset 14

Memory Machine

Artikel Simone Peek
Mail

De komende acht zondagen duikt de redactie van hard//hoofd in haar herinneringen. Tijdens de manifestatie 'Memory Machine' van culturele stichting Castrum Peregrini onderzoeken we de (on)betrouwbaarheid van het geheugen en de invloed die herinneringen hebben op onze identiteit.

Vergeetzondagen – 15 februari t/m 5 april

‘Hoe oud was de man?’ vroeg de agent.
‘Twintig, vijfendertig,’ gokte ik.
'En had hij een hoofddeksel op; een pet of iets dergelijks?'
Ik dacht, herleefde het moment in mijn gedachten en zei: ‘Ja.’

‘Nee wacht even,’ zei ik, en haalde het moment weer terug. Dit keer stelde ik me voor dat de man een afro had. Een man met een bolvormige haardos kwam op mij af stormen, stootte tegen mijn schouder en jatte mijn tas.
‘Ik weet het niet zeker, wacht even,’ zei ik vertwijfeld.
Ik beeldde me in dat de man een spijkerjack droeg, zijn haar ingevlochten was en hij een clownsneus op had.

Fronsend bedacht ik me hoe deze clownsman mij aanvloog. Eigenlijk leek het niet veel minder echt dan de eerste herinnering, maar nu wist ik zeker dat ik haar had bedacht. ‘Nou?’ vroeg de politieman.
‘Ik heb nogal een levendige fantasie,’ verontschuldigde ik me. ‘Hij ziet er precies zo uit als ik maar wil: met een petje; een afro; of’ - ik sloot mijn ogen een moment en ja hoor, ‘of een hele hoge hoed.’

De man in uniform leunde achterover en keek me aan.
‘Ik, eh,’ zei ik vertwijfeld. ‘Ik weet niet meer hoe hij eruitzag.’
‘Maar je hebt hem gezien?’ vroeg de politieman.
‘Ja, hij stond recht voor me.’
‘En hij heeft je tas gestolen?’
‘Ja, mijn tas is weg,’ zei ik beteuterd.
‘Nou ja, als je ’t echt niet meer weet….’ zei de agent en hij streek over zijn snor.

Ik werd weer naar buiten geleid. De staart van de middag besteedde ik aan het invullen van een lijst met vragen over wie mij de avond daarvoor had belaagd, maar mijn geheugen had niets onweerlegbaars opgeslagen.

In mijn nieuwste, zeer scherpe herinnering, was ik overvallen door een clown. Niet accuraat – of enigszins behulpzaam bij de aangifte - maar ergens wel rustgevend. In samenwerking met de herinnering aan de gebeurtenis die onomstotelijk had plaatsgevonden, had mijn hoofd compleet nieuwe beelden gemaakt.

De komende weken gaat hard//hoofd het creërend vermogen van het geheugen onderzoeken. Tijdens deze ‘vergeetzondagen’ vragen wij ons af: kan een fictieve herinnering ons zelfbeeld bepalen? Of verandert de waarde van een herinnering wanneer deze aan de waarheid getoetst wordt? Kan een fictieve herinnering oprecht zijn? Deze vragen beantwoorden wij niet anders dan u van ons gewend bent: in korte verhalen en poëzie; illustraties; audioverhalen en TIPS, aangevuld met drie korte films.

Noteer de komende acht zondagen dus in uw agenda en tune in vanaf de luie stoel, voor een hard//hoofd editie om nooit meer te … juist ja.

 


Simone Peek is Hard//hoofd redactielid. // simone@hardhoofd.com

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons