nieuwsbrief
menu Asset 14

Bestialiteit

Artikel Gastbijdrage
Beeld Liesbeth de Feyter
Mail

Tijdens het hard//hoofd-festival droeg Alexander Nieuwenhuis gedramatiseerde dierenrechtszaken voor. Vandaag het waargebeurde verhaal van het varken dat terechtstond in een bestialiteit-proces.

Aankondiger:

Zoals iedereen weet behandelt deze Rechtbank drie verschillende soorten zaken. 1) Moordzaken waarvan de moordenaar onbekend is of onvindbaar. 2) Moordzaken waarbij een object, bijvoorbeeld een steen, de dood van iemand heeft veroorzaakt, vaak door op het hoofd van diegene te vallen. 3) Zaken waarbij een dier de dood van iemand heeft veroorzaakt.

Vandaag dient de zaak van het varken dat betrokken was in een zaak van Bestialiteit. Van de man die de Bestialiteit beging, hebben we de schuld reeds vastgesteld. Hij werd vanochtend ter dood gebracht. Vandaag buigt de rechtbank zich over vraag of het varken hierdoor schuldig moet worden geacht aan moord.

Breng het varken!

Het varken komt de rechtszaal in.

Rechter:

Het varken heeft tot nu toe bitter weinig losgelaten over de feiten. De rechtbank is dus genoodzaakt om zwaardere middelen in te zetten. Bind het varken op het rad om een bekentenis af te dwingen.

Het varken wordt op het rad gebonden en enige tijd geradbraakt maar laat niets los

Illustratie: Liesbeth de Feyter

Aanklager:

Aangezien het varken niets verklaart, moeten we ervan uitgaan dat het schuldig is. Het varken heeft de man verleid tot verregaande handelingen waarover niet gesproken mag worden en daardoor zijn dood veroorzaakt.

Rechter:

Ik veroordeel het varken tot de brandstapel.

Het varken knort luidruchtig.

Advocaat:

Mijn cliënte ontkent de man te hebben verleid. Ze is in deze zaak slachtoffer en zeker geen dader. Met alle respect Edelachtbare, u kunt mijn cliënt niet veroordelen tot verbranding, ze heeft een uitstekende morele reputatie.

Rechter:

Hoe komt u daarbij, het is toch zeker geen paard.

Advocaat:

Het blijkt uit de getuigenis van de gemeenschap.

Gemeenschap:

Het varken is eerlijk in woord en daad en van hoogstaand moreel gedrag. Voor zover het varken heeft deelgenomen aan de ten laste gelegde feiten was dit slechts met grote tegenzin en onder dwang van haar meester.

De beul:

Ik zal het varken alvast in brand steken daarna zien we of het terecht was.

Rechter:

Wat een baan. Ik herroep mijn vonnis. In plaats van het varken te verbranden. Word het een paar keer flink op het hoofd gemept. Mep het varken op zijn hoofd!

De Beul mept het varken zichtbaar teleurgesteld een paar keer op het hoofd.

-

Alexander Nieuwenhuis is theatermaker, hij studeerde in Antwerpen, fietste door Colombia met een zelfgebouwd opblaasfietstheater, dook onlangs plots op in Oekraïne, alwaar hij verslag deed voor VICE, en werkt aan een intuïtieve encyclopedie.


Liesbeth de Feyter studeerde schilderkunst en beeldverhalen aan Sint Lucas in Brussel. Ze werkt als freelance illustrator en striptekenaar en maakt poëtische beelden met een luguber kantje.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons