nieuwsbrief
menu Asset 14

De Ratten van Autun

Artikel Gastbijdrage
Beeld Liesbeth de Feyter
Mail

Tijdens het hard//hoofd-festival droeg Alexander Nieuwenhuis gedramatiseerde dierenrechtszaken voor. Vandaag het waargebeurde verhaal van de ratten van Autun.

Rechter:

Voor de rechtbank verschijnen vandaag de Ratten van Autun, verdacht in de de zaak van de vernietiging van het graan van Autun. Het is de rechtbank niet ontgaan dat door de vernietiging van het graan het morele evenwicht van de gemeenschap van Autun op de proef wordt gesteld hetgeen tot uiting komt in onderlinge spanningen en bestialiteit. De rechtbank stelt het zich als taak om iets of iemand te straffen om verder onheil te voorkomen. Ik verklaar de zaak voor geopend.

Advocaat:

Edelachtbare, helaas zijn mijn cliënten vandaag niet op komen dagen. Ze wonen nu eenmaal zeer verspreid door de stad en het zou kunnen dat het gerechtelijk bevel hen niet bereikt heeft.

Aanklager:

Hieruit blijkt de onverschilligheid van de verdachten voor het recht. Ik eis de doodstraf voor allen.

Illustratie: Liesbeth de Feyter

Rechter:

De ratten van Autun zullen nogmaals worden opgeroepen zodat ze de kans hebben zich te verdedigen. Verspreid het gerechtelijk bevel door alle wijken waar de ratten wonen of zouden kunnen wonen. De zitting is tot morgen geschorst

de volgende dag

Rechter:

Voor de rechtbank verschijnen vandaag de ratten van Autun. Verdacht in de zaak van de vernietiging van het graan van Autun.

Advocaat:

Meneer de Rechter, excuses, mijn cliënten zijn alweer niet op komen dagen. Ze wonen zeer ver van de rechtbank en zijn werkelijk, werkelijk doodsbenauwd voor de katten die op iedere straathoek staan opgesteld en die het doel hebben mijn cliënt te vermoorden. Het kan redelijkerwijs niet van mijn cliënt verwacht worden in de huidige situatie tot bij de rechtbank te komen

Aanklager:

Minachting van de Rechtbank, de ratten moeten worden verdoemd.

Rechter:

Ik zal uw cliënt bij verstek moeten veroordelen. Ik kan u niet het recht op verdediging gunnen als uw cliënt niet voor de rechtbank verschijnt. De ratten van Autun zijn bij deze veroordeeld tot het verlaten van Autun om zich te vestigen in het veldje bij het bos naast de rivier waar zij nog lang en gelukkig zullen kunnen leven.

Advocaat:

Edelachtbare, ik maak bezwaar. U kunt mijn cliënt toch niet verbannen naar een dergelijk onvruchtbaar stuk grond? Zij hebben als schepping van God evenveel recht op voeding als de mensen. Wat gaan zij op het braaklliggende stuk grond moeten eten? Hoe gaan ze hun holen moeten graven in de keiharde aarde. Ik kan onmogelijk in uw vonnis berusten en zal in hoger beroep moeten gaan.

Rechter:

Laat het veldje onderzoeken. Laat experts naar het veldje gaan om te onderzoeken of de ratten er kunnen overleven. De zitting is tot nader order geschorst.

de volgende dag

Rechter :

Vandaag dient de zaak van de ratten van Autun, verdachten in de vernietiging van het graan van Autun. Vorige zitting werd besloten het veldje waar de ratten naartoe zouden worden verbannen te onderzoeken op vruchtbaarheid. Wat zijn de bevindingen van de onafhankelijke experts van de rechtbank.

Experts:

Het veldje is droog maar niet uiterst droog, zo groeit er bijvoorbeeld: Kamille, St janskruid, Absinthalsem, gras en zijn er allerlei insecten te vinden. Er kan dus niet gezegd worden dat het uiterst vruchtbaar is, maar onvruchtbaar is het toch zeker ook weer niet te noemen. Ons oordeel is dat het veldje voor de ratten geschikt is.

Rechter:

Dan zij het zo. De ratten worden gesommeerd om zich naar het genoemde veldje te begeven, binnen 6 dagen. Een uitzondering wordt gemaakt voor de ratten die kinderen hebben of zwanger zijn. Zij hebben 14 dagen om zich van Autun te verplaatsen naar het genoemde veldje. Na 14 dagen mag geen rat zich meer in Autun bevinden.

14 dagen later

Rechter:

Vandaag dient de zaak van de Ratten van Autun. In een voorgaand vonnis werden de ratten verbannen naar het veldje. Echter de ratten zijn nog steeds in Autun.

Aanklager:

Schande!

Advocaat:

Edelachtbare het spijt me zeer, mijn cliënt beroept zich op een grote hechting aan Autun en bovendien, als schepselen van God hebben zij toch zeker recht op eten net als ieder ander. Mijn cliënt betwist dat op het genoemde veldje voldoende eten zou zijn voor alle leden van de gemeenschap.

Rechter:

Uw cliënten houden zich niet aan het oordeel van de rechtbank. Ons rest dus maar een enkel middel. We zullen de ratten van Autun moeten ex-communiceren!

Aanklager:

Verdoem ze! Verdoem ze!

Advocaat:

Nee, nee niet een anathema! Mijn cliënten zijn scheppingen van de Heer scheppingen van de Heer!

Rechter:

Breng de mirre, breng het altaar.. (het altaar komt binnen, de mirre wordt gebrand, de rechter zwaait met de scepter en ..) bij deze verklaar ik de ratten van Autun verdoemd! Verdoemd zijn de ratten van Autun!

-

Alexander Nieuwenhuis is theatermaker, hij studeerde in Antwerpen, fietste door Colombia met een zelfgebouwd opblaasfietstheater, dook onlangs plots op in Oekraïne, alwaar hij verslag deed voor VICE, en werkt aan een intuïtieve encyclopedie.


Liesbeth de Feyter studeerde schilderkunst en beeldverhalen aan Sint Lucas in Brussel. Ze werkt als freelance illustrator en striptekenaar en maakt poëtische beelden met een luguber kantje.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons