nieuwsbrief
menu Asset 14

Tender Falcons Tipt

Artikel Redactie
Mail

Tender Falcons is aanstaande zondag 23 november te gast op het festival (koop hier je kaartje). Vandaag verklapt Janna Coomans alvast vijf muzikale voorbeelden.

Tender Falcons – Overstretch

Coomans: "Deze muzikale invloeden zijn vooral van mij persoonlijk, een discussie over welke vijf we zouden moeten noemen als band zou denk ik ongeveer drie weken in beslag nemen. Dus, als een ware bandleider, zal ik mijn visie hier naar de voorgrond brengen."

1. Broadcast

Was een Britse groep uit Birmingham die sinds de jaren negentig actief was, en is een van mijn favoriete bands. Hun muziek is filmisch, ongrijpbaar; gevuld met rare geluiden, met daarover heen de dromerige lage stem van Trish Keenan. Niets klinkt als Broadcast. Het is krachtig, melancholisch, geheimzinnig, elektronisch maar niet digitaal, maar het zijn vooral geweldige popliedjes, met mooie teksten. Denk aan creatieve liefdesverklaringen “I am grey, still on the page, oh colour me in”, maar ook filosofisch en reflectief “anatomy, close up to me, close to my autonomy” “sleep long and fast, let the past be the past” (dat rijmt alleen in Brits Engels!). Bizar genoeg, de zangeres overleed in 2011 aan iets waar bijna niemand meer overlijdt, namelijk de gevolgen van griep.

2. The Knife

Zweeds Electro popduo dat deze zomer aankondigde definitief te stoppen. Na zeven jaar niet te hebben opgetreden trokken ze afgelopen jaar langs uitverkochte zalen en enkele festivals met een bizarre genderbending-eighties-futuristische playbackshow. Het gender kritische zat vooral in feit dat de zeven dansers, waaronder de twee bandleden zelf, in uniseks glitterpakjes over het podium hupsten en waarbij zowel mannen als vrouwen de stem van de zangeres playbackte. Het was zo onduidelijk wie wat was dat er hardnekkige geruchten gingen of het originele duo überhaupt wel op het podium stond. Hoewel vooral de eerdere albums me enorm aanspraken, en ik een beetje teleurgesteld was dat een van mijn favoriete bands had besloten dat het belangrijker was een vaag politiek statement te maken dan een live versie van hun muziek te creëren, blijft het een grote inspiratie.


Foto: Iris van Vliet

3. Syd Barrett (1e Pink Floyd):
Luister 'The Jugband Blues' (1968), het laatste nummer van de laatste Pink Floyd plaat waaraan Syd Barrett meewerkte voor hij mentaal te instabiel werd en de band verliet. Voor mij zit in dit liedje alles wat ik geweldig vind aan Barrett. De bizarre, idiosyncratische tekst die vrij direct lijkt te verwijzen naar vervreemding, naar drugservaringen, of naar grip op de realiteit verliezen. Het einde heeft wel iets weg van The Beatles’ 'Day in the Life', maar het is veel vreemder dan iets wat de Fab Four ooit zouden kunnen verzinnen. Maar tegelijkertijd is het zo mooi; de combinatie melancholie, kinderlijkheid, gekte, verleidelijkheid en verdriet is uniek.

4. The Shangri-Las

Amerikaanse Sixties tienermeisjesgroep bestaande uit twee zussen en een tweeling.
Deze keuze is dubbelzinnig. Ik, als eenentwintigste-eeuwse feministe, heb de laatste tijd steeds meer moeite met dit soort door ouders en platenmaatschappijen gepushte meisjesgroepen (sixties zangeres France Gall is een ander voorbeeld). Ze zingen over puberdingen: verliefdheid/liefdesverdriet, vriendjes en zoenen, en in verhulde termen over seks. Dit is precies wat de ongetwijfeld veel oudere mannelijke songwriters goed bij ze vonden passen en vooral, waarvan ze zeker wisten dat het aan zou slaan bij de doelgroep: andere pubermeisjes die liedjes willen horen over zoenen en vriendjes en seks. Maar de muziek, de zang en de productie van de nummers is zo GOED!

5. Eerie Wanda

Amsterdamse indiepop met liedjes die zo goed en fijn zijn dat bijna moeiteloos lijkt om popmuziek te maken. Plus, EW is een band waarmee we 1,5 bandlid en zeker 55% inspiratie delen: Bassist Jasper Verhulst is nauw betrokken geweest bij de opnames van Tender Falcons, die hopelijk als album begin 2015 zullen verschijnen. Gitarist Bram Vervaet speelt in beide bands, en zangeres Marin Tadic speelt samen met driekwart van TF in de band Earth MK II. Zo zie je: bandjes scenes worden snel een ingewikkelde rekensom.


Redactie

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons