nieuwsbrief
menu Asset 14

Klik!

Artikel Jan Postma
Mail

Klik. Klik. Klik! Ikzelf associeer het woord vooral met de geluiden die de sluiters van mijn fototoestellen maken. Er is de gladde klik van de spiegel van mijn eerste toestel, een Nikon F80 en de net wat mechanischer klinkende klik van de Canon AE-1 die ik een paar jaar geleden op eBay kocht. De Hasselblad 503CX heeft een monsterachtige klik, eerder pats-klak-klunk-boem-tsh, eigenlijk. De Mamiya en de Olympus, rangefinders die geen spiegelreflex-systeem hebben maar een zoeker die is afgestemd op de lens, hebben een heel zachte klik. Meer een tik, zou je kunnen zeggen. Zonder de i zelfs. ‘tk’. Die van de Mamiya is bescheiden maar zelfverzekerd, inclusief een zeker je ne sais… cool; die van de Olympus is schel en tacky.

Maar daarover hoeft het hier niet te gaan. Daarover mag het hier eigenlijk niet gaan. Dit is namelijk een sponsorTIP.

Ho, wacht, zeg je, gaan jullie ons lastigvallen met gesponsorde content?

Nee, kalm maar. Het gaat hier om een TIP waarin wij aankondigen iets te sponsoren.

Wat dan?

Nou ja, ik was niet van plan hier een heel gesprek van te maken. Maar vooruit. We sponsoren het Klik! Animatiefestival dat deze week van start gaat. Of eigenlijk sponsoren we een zeer specifieke award op Klik! De prijs voor de beste korte politieke animatiefilm van het jaar. Of voluit en lekker internationaal in het Engels dus de

KLIK! hard//hoofd Award for best Political Animated Short!

Een mondvol. Voor alle duidelijkheid, het gaat hier dus niet om jolige campagnespotjes maar om animatiefilms die zich met politiek-maatschappelijk thema's inlaten; films van makers die de werkelijkheid niet uit de weg willen gaan. Films bijvoorbeeld over de moorddadigheid van de Argentijnse Junta of over Vladimir Putin en een paar beren; over LGBT-zaken, Israël en Palestina of een wedstrijd voor Iraanse lifeguards.

Onze huisimker en adjunct-hoofdredacteur Maartje neemt zitting in de jury, dus we hebben ook nog wat in de melk te brokkelen.

Het programma vind je hier: PROGRAMMA.

Als je niet op het linkje hebt geklikt, weet je niet dat de Political Animated Shorts donderdag en zondag te zien zijn in EYE. Verder is het programma zo godvergeten vol dat ik niet weet waar je zou moeten beginnen, maar ik vermoed dat dat in zekere zin weinig uitmaakt omdat het allemaal even interessant klinkt.

Speciale aandacht is er voor gender-zaken in het programma-onderdeel Boys, Girls and Beyond. Daarnaast komen er figuren van Comedy Central en Pixar en Disney dingen vertellen.

Job, Joris en Marieke – wie kent ze niet – maakten trouwens een fijne leader voor het festival. Klik dus ook even op play.

KLIK! 2014 LEADER from klikamsterdam on Vimeo.

En waarom dat gratuite naakt op de voorpagina?

Gewoon: daarom. Als het naakt gratuit is, is het antwoord op de waarom-vraag altijd 'daarom'. Maar misschien in dit geval onbewust ook een beetje vanwege de (beeld)rijm.


Jan Postma Jan Postma (Delft, 1985) is politicoloog, fotograaf, journalist, parttime einzelgänger en meer. Maar, voordat u zich een beeld denkt te kunnen vormen, toch vooral dat laatste.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons