nieuwsbrief
menu Asset 14

Broad City

Er zijn mensen die nog steeds geloven dat vrouwen geen humor hebben. Dit vooroordeel is zelfs onder de leden van het vrouwelijk geslacht wijdverspreid. Als een comédienne het podium betreedt, siddert het wantrouwen door de zaal.

Mail

Mannen hebben wat meer ervaring in de grappenmakerij. Net zoals we een aantal eeuwen langer de kunst van het leidinggeven hebben kunnen oefenen. De openbare ruimte was lange tijd een groot penispodium, en dat is toch de plek waar de meeste grappen worden gemaakt. Er bestaat al decennialang een sfeer van ‘jongens onder mekaar’ in de senaat, de kroeg of de voetbalkleedkamer, een plek waar je je vrij voelt en los kan gaan. Godfried Bomans zei ooit: “Mannen zijn de koningen van de vriendschap, vrouwen zijn de godinnen van de liefde.” Natuurlijk is dat slechts een sociaal-culturele rolverdeling. Toch is de ginnegapperij iets waar vrouwen pas recentelijk aan toe komen: zij waren lange tijd aan huis gekluisterd, druk met de kinderen bovendien. Nu kunnen ze eindelijk op straat rondhangen of te veel drinken in een donkere bar. In een grap schuilt daarnaast altijd een ambitie: om het toehoor te vermaken, om je uit een ongemakkelijke situatie te bevrijden of om simpelweg je eigen misère te vergeten. Omdat vrouwen lange tijd niet werden geacht om dromen of zelfs een persoonlijkheid te hebben, hoefden ze ook geen grappen te maken. Tenslotte zijn veel feministen permanent woedend, en oprechte woede is zelden grappig.

Ik ken daarentegen weinig mannen zonder gevoel voor humor. Met de meeste mannen heb ik onmiddellijk een natuurlijke klik als het op kwinkslagen aankomt. De meeste vrouwen die ik ken bezitten dit talent (nog) niet. Als je vertelt dat je eigenwijze hond eigenlijk een omgebouwde kat is, zeggen ze: “Echt?” Dit is geen domheid, maar een mooie naïviteit die voortkomt uit een veel te beschermde opvoeding, waarin nooit gelogen werd en elke vorm van viezigheid vakkundig buiten de deur werd gehouden. Meisjes zijn netjes, jongens halen kattenkwaad uit. Vrouwen zijn niet gewend om grenzen van hun voorstellingsvermogen op te zoeken, of andere plekken te bezoeken waar het schuurt, brandt en lekker kietelt.

Daar staat weer tegenover dat een paar van de allergrappigste mensen die ik ken, vrouwen zijn. Ze komen met zulke gorigheden op de proppen, dat zelfs mijn afgestompte oren ervan gaan klepperen. Ze durven vies en eng te zijn, maken de meest bizarre associaties en gebruiken hun hoofd en lichaam op manieren die ik niet voor mogelijk had gehouden. En dit alles wordt voortgebracht door schattige, kleine meisjes, wat het contrast alleen nog maar verrassender en hilarischer maakt. Ik weet nog hoe ik een keer in de rij stond voor een concert met een vriend en zijn nieuwe vriendin, een mooi blond meisje met een hoge stem. We hadden flessen bier en eten mee, wat natuurlijk niet mee naar binnen kon. Onmiddellijk zei het meisje: “Oké, wie heeft de grootste anus?”

Er is nu eindelijk een comedyserie die dit soort rare vrouwenhumor aan de wereld toont. Het zat misschien al een beetje in Girls, en in Seinfeld (Elaine!), Friends en Sex and the City (een serie die ik zal verdedigen tot mijn graf). In Broad City maken we kennis met Abbi en Ilana, twee quirky meisjes in New York die kleine avonturen meemaken in de grote stad (gespeeld door Ilana Glazer en Abbi Jacobson – de serie is gebaseerd op hun leven). Ze roken wiet die Ilana in haar vagina vervoert (“It’s nature’s pocket!”) en checken de penissen in de losse korte broeken van de basketballers in de buurt, tot een van de spelers hen vraagt om hier mee op te houden: “Some of the guys are feeling really uncomfortable.”

Ilana’s scharrel is de zwarte tandarts Lincoln, gespeeld door de droogkomische stand-up comedian Hannibal Buress, die een relatie wil terwijl zij de boot afhoudt. Maar Broad City is niet een soort geslachtelijke bizarro world. Zoals The New Yorker schreef: “They’re not just trying to outdude the dudes.” De serie zit vol met goede grappen en ambitieuze, absurdistische afleveringen. Zo is er het moment dat de dames in een park gaan zitten trommelen om geld te verdienen. Niemand let op hen, maar als een meisje op hun ritme begint te dansen, trekt zij veel bekijks. Ze legt haar hoed neer en mensen geven veel geld. Ilana en Abbi zijn nu de achtergrondband van een andere act geworden. Als ze boos stoppen met spelen, scheldt iedereen ze uit.

Broad City is slim, raar, hilarisch. Het werd al ‘Louie voor vrouwen’ genoemd, omdat het hetzelfde ongemak toont als Louis CK in zijn serie. Zo ver zou ik niet gaan, maar ik ben blij dat we nu eindelijk eens vieze, grappige vrouwen aan het werk zien. De inhaalslag is begonnen. Grappige mannen: berg je.

Rutger Lemm is schrijver, grappenmaker en scenarist. In 2015 verscheen zijn debuut, 'Een grootse mislukking'. Hij is een van de oprichters van Hard//hoofd.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft. Lees meer

Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999. Lees meer

Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid. Lees meer

De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij. Lees meer

Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij. Lees meer

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal. Lees meer

Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij. Lees meer

Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.' Lees meer

Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som. Lees meer

Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt. Lees meer

Essay: ‘Dank voor jullie inzet!'

‘Dank voor jullie inzet!'

Mensen willen het liefst werk doen dat in een positieve zin bijdraagt aan het leven van anderen. Maar is dit wel een haalbaar ideaal? Lees meer

 1

Kerstbezoek voor Gavin Marley

Gavin en Susan lopen elkaar jaren na hun middelbareschooltijd weer tegen het lijf. Gavin, die inmiddels steenrijk is, nodigt de dakloze Susan bij hem thuis uit. Lees meer

Gedachtes over het imposter​syndroom

Gedachtes over het imposter​syndroom

Het jaar is bijna voorbij en daarom zet Hard//hoofd de beste stukken van 2018 nog één keer in de schijnwerpers.   Slimme, competente mensen die ervan overtuigd zijn dat ze hun succes niet verdienen. Het komt zo vaak voor dat er een term voor bestaat: het impostersyndroom. In het kader van de Fakeweek een persoonlijke... Lees meer

Tip: Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

In deze laatste tip van 2018 geeft Emma Stomp op de valreep een onmisbaar advies voor de feestdagen. Lees meer

Mentale maandag: kerst 1

All I Want for Christmas

Mentale gezondheid is belangrijk, maar we praten er weinig over. Daarom gidst Nastia Cistakova je in deze tweewekelijkse beeldcolumn langs de taboes, onhandige vragen en ongemakkelijke antwoorden over psychische problemen. Nastia weet hoe het voelt als het er in dat prachtige hoofd van je soms net wat anders aan toegaat dan ‘normaal’, en ze illustreert herkenbare... Lees meer

Willen wonen in een kerstetalage

Willen wonen in een kerstetalage

Ieder jaar met kerst willen we heel veel spullen kopen. Het zijn rekwisieten voor wanneer we ons even de protagonist in een kerstverhaal willen wanen. Maar doen we dit eigenlijk niet het hele jaar? Lees meer

Alles vijf sterren: Amstelveen, een kroeg en klassieke muziek 1

Stoofvlees, heiligen en de liefde

Deze week spraken drie hard//hoofd-redactieleden hun kersttip voor je in. Van stoofvlees, via Nick Cave, naar oude liefde. Lees meer

De komma in mijn komedie

De komma in mijn komedie

'Roken is niks anders dan spelen met de dood', iedereen weet dat het een slecht idee is, maar toch beginnen mensen eraan. Koen Schouwenburg schrijft over de absurditeit van een verslaving en hoe daarmee om te gaan. Lees meer

Hard//talk: Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Sociaal ondernemen is de beste keuzes maken in een imperfecte wereld. Stop daarom met elkaar afvallen, vorm samen een front, en focus op de positive impact van duurzame innovatie, betoogt Dylan Meert. Het wordt tijd dat duurzame, eerlijke en sociale initiatieven ophouden met elkaars... Lees meer

Column: Skaten is overleven

Olympisch gezien

Iduna Paalman wil nét naar bed gaan als haar broertje belt. Met gewéldig nieuws. Lees meer

Steun ons en word kunstverzamelaar
Hardhoofd vecht voor de vrijheid van jonge makers om te kunnen maken wat ze willen. Word nu kunstverzamelaar en ontvang de interessantste Hard//hoofd kunstwerken.

Steun ons vanaf €5