nieuwsbrief
menu Asset 14

Italoconcentratiedisco

Deze tip komt in twee versies. Allebei bieden ze ontspanning en een manier om je concentratievermogen heel simpel te vergroten.

Mail

A) Freedom

Is het niet toevallig dat een van mijn favoriete computerprogramma’s dezelfde naam draagt als een van mijn favoriete italodisconummers? 'Freedom'. Freedom is een doodeenvoudig computerprogramma: het doet niets anders dan gedurende een periode die je vooraf instelt je internet afsluiten. Het programma heet Freedom en dat is een buitengewoon goed gekozen naam: het biedt je totale vrijheid om te doen en laten wat je wilt. Je hoeft zelf geen enkele moeite meer te doen om Facebook links te laten liggen en kunt je gewoon concentreren op zaken die ertoe doen. Of die je gedaan wil hebben zodat je je daarna kunt richten op zaken die ertoe doen.

Maar er is dus meer. Er is het nummer 'Freedom' van Thanya.

Ik weet eigenlijk helemaal niets van deze plaat. Op ebay heet hij zeldzaam te zijn (Rarissimo!) Verder onderzoek op internet levert niet veel meer op dan wat releaseinformatie („Written by M. Di Carlo, P. Micioni and R. Masala (as Trilogy-Gloves-Konnor) produced by P. & P. Micioni, co-produced by Fusar Poli Roberto (1982 Il Discotto Productions, Italy”, nee ik heb ook geen idee wie dat allemaal zijn), de wetenschap dat obscure DJ’s het wel eens in een mix hebben opgenomen en dat iemand die zich Mister Italo noemt en blogt onder het motto "The Future is Thirty Years Old" spreekt van een:

“Excellent piece of italo electro disco from the guys behind Trilogy who also did "Not love". This here is the classic instrumental version, highly minimalistic and pretty robot-groovy. The vocal version is nice, too, it has a little bit more synths in it, but I couldn't find it on Youtube. Imagine you are a 3-feet-tall mini robot, then dance to this with your robot friends, it is fun! ;)”

Ik denk dat het hoe dan ook ontzettend leuk is om jezelf in te beelden dat je een drie voet hoge robot bent en dat je danst met je drie voet hoge robotvrienden. Wat zeg ik? Alleen het idee robotvrienden te hebben vrolijkt mij op.

Op platensite Discogs schreef ene MrFonktrain een jaar of acht geleden:

"Such a great, athmospheric track. Especially the instrumental mix does it for me on here. Being some kind of minimal and rhythmically un-straight, this tune creates an atmosphere of perfectness, like a little world with only flowers & bees..."

En daar sluit ik me graag bij aan. Luister en stel je voor hoe je in een wereld met verder alleen bloemen en bijen met al je robotvrienden danst.

B) Self Control

Is het niet toevallig dat een van mijn favoriete computerprogramma’s dezelfde naam draagt als een van mijn favoriete italodisconummers? 'Self Control'. Self Control is een doodeenvoudig computerprogramma: het doet niets anders dan gedurende een periode die je vooraf instelt websites afsluiten. Het programma heet Self Control en dat is een buitengewoon goed gekozen naam: het biedt je artificiële wilskracht. Je hoeft zelf geen enkele moeite meer te doen om Facebook links te laten liggen en kunt je gewoon concentreren op zaken die ertoe doen. Of die je gedaan wil hebben zodat je je daarna kunt richten op zaken die ertoe doen.

Maar er is dus meer. Er is het nummer 'Self Control' van de Italiaanse artiest Raf. Hier is een filmpje:

Raf, kort voor Raffaele Riefoli, schreef het nummer samen met Giancarlo Bigazzi (klinkt als een motormerk) en Steve Piccolo (klinkt als een muziekinstrument of een denigrerende bijnaam voor een man). Hij nam het op in het voorjaar van 1984, maar toen hij op 23 juni de eerste plaats op de Italiaanse hitlijst veroverde, had de Amerikaanse zangeres Laura Branigan met haar cover al een week op 1 in Duitsland gestaan. Vooruit, ook van haar versie de clip:

Hoewel Rafs versie zeer succesvol was (hij stond zelfs enige tijd op #2 in West-Duitsland, naast Branigan) was het Branigan die 'Self Control' tot een wereldhit maakte. In 1993 maakte Ricky Martin een cover. Ik heb maar niet opgezocht hoe die klonk.

Raf werd in Duitse sprekende gebieden gepromoot als Raff, met een extra f dus; dit om verwarring met de bekendere Rote Armee Fraktion (meer van de bomaanslagen dan van de melancholische disco) waar mogelijk te vermijden. Nadat nieuwe discoplaten tegenvallende resultaten behaalden, schoolde Raf zichzelf om tot singer-songwriter. Niet onverdienstelijk, als je Wikipedia moet geloven. (Wat ik hierboven overigens duidelijk de hele tijd doe.)

Laura Branigan scoorde in de jaren tachtig hit na hit, maar verliet halverwege de jaren negentig de muziek om haar ongeneeslijk zieke man bij te staan. Zelf overleed ze in 2004 in haar slaap, een aneurysma. De Wikipediapagina van East-Quogue, haar laatste woonplaats, vermeldt haar nog altijd als enige “notable resident”.

Had ik vanmorgen Freedom aangezet, dan had ik deze tip niet kunnen schrijven – ik had dan ongetwijfeld iets anders dat heel nuttig was gedaan – maar gelukkig besloot ik om onduidelijke redenen dat dit een ideale dag voor Self Control was: het schrijven ging sneller dan ooit.

Jan Postma Jan Postma (Delft, 1985) is politicoloog, fotograaf, journalist, parttime einzelgänger en meer. Maar, voordat u zich een beeld denkt te kunnen vormen, toch vooral dat laatste.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Essay: ‘Dank voor jullie inzet!'

‘Dank voor jullie inzet!'

Mensen willen het liefst werk doen dat in een positieve zin bijdraagt aan het leven van anderen. Maar is dit wel een haalbaar ideaal?

 1

Kerstbezoek voor Gavin Marley

Gavin en Susan lopen elkaar jaren na hun middelbareschooltijd weer tegen het lijf. Gavin, die inmiddels steenrijk is, nodigt de dakloze Susan bij hem thuis uit.

Gedachtes over het imposter​syndroom

Gedachtes over het imposter​syndroom

Het jaar is bijna voorbij en daarom zet Hard//hoofd de beste stukken van 2018 nog één keer in de schijnwerpers.   Slimme, competente mensen die ervan overtuigd zijn dat ze hun succes niet verdienen. Het komt zo vaak voor dat er een term voor bestaat: het impostersyndroom. In het kader van de Fakeweek een persoonlijke […]

Tip: Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

In deze laatste tip van 2018 geeft Emma Stomp op de valreep een onmisbaar advies voor de feestdagen.

Mentale maandag: kerst 1

All I Want for Christmas

Mentale gezondheid is belangrijk, maar we praten er weinig over. Daarom gidst Nastia Cistakova je in deze tweewekelijkse beeldcolumn langs de taboes, onhandige vragen en ongemakkelijke antwoorden over psychische problemen. Nastia weet hoe het voelt als het er in dat prachtige hoofd van je soms net wat anders aan toegaat dan ‘normaal’, en ze illustreert herkenbare […]

Willen wonen in een kerstetalage

Willen wonen in een kerstetalage

Ieder jaar met kerst willen we heel veel spullen kopen. Het zijn rekwisieten voor wanneer we ons even de protagonist in een kerstverhaal willen wanen. Maar doen we dit eigenlijk niet het hele jaar?

Alles vijf sterren: Amstelveen, een kroeg en klassieke muziek 1

Stoofvlees, heiligen en de liefde

Deze week spraken drie hard//hoofd-redactieleden hun kersttip voor je in. Van stoofvlees, via Nick Cave, naar oude liefde.

De komma in mijn komedie

De komma in mijn komedie

'Roken is niks anders dan spelen met de dood', iedereen weet dat het een slecht idee is, maar toch beginnen mensen eraan. Koen Schouwenburg schrijft over de absurditeit van een verslaving en hoe daarmee om te gaan.

Hard//talk: Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Sociaal ondernemen is de beste keuzes maken in een imperfecte wereld. Stop daarom met elkaar afvallen, vorm samen een front, en focus op de positive impact van duurzame innovatie, betoogt Dylan Meert. Het wordt tijd dat duurzame, eerlijke en sociale initiatieven ophouden met elkaars […]

Column: Skaten is overleven

Olympisch gezien

Iduna Paalman wil nét naar bed gaan als haar broertje belt. Met gewéldig nieuws.

Steun ons en word kunstverzamelaar
Hardhoofd vecht voor de vrijheid van jonge makers om te kunnen maken wat ze willen. Word nu kunstverzamelaar en ontvang de interessantste Hard//hoofd kunstwerken.

Steun ons vanaf €5