nieuwsbrief
menu Asset 14

Hoe K-Pop de wereld gaat veroveren

De nieuwste sensatie uit Zuid-Korea, daar kan Palingpop nog een puntje aan zuigen. Stephane neemt je mee in de wondere wereld van K-Pop.

Mail

Nederland is al lang niet meer de vooruitstrevende koploper van vroeger. Er wordt beschamend weinig geïnvesteerd in wetenschap en onderwijs en daardoor worden we aan alle kanten ingehaald. Als we op deze voet doorgaan prijken we binnenkort op alle lijstjes ergens tussen Burundi en Tajikistan. Door wie worden we ingehaald? Door landen als China en Brazilië natuurlijk, maar misschien nog wel meer door Zuid-Korea.

Voor een documentaire over Mattho Mandersloot, een jongen die koste wat het kost Taekwondo-kampioen wil worden, ging ik afgelopen jaar anderhalve maand naar Seoul. In deze hoofdstad wonen maar liefst 20 miljoen mensen. Van tevoren had ik niet echt een beeld bij het land. Ik kende vooral Noord-Korea met z’n gekke dictator, verplichte kapsels en ellendige strafkampen. Toen ik in Zuid-Korea aankwam keek ik mijn ogen uit: enorme flats, zesbaanswegen in verdiepingen, krioelende mensenmassa’s en metro’s gevuld met jongeren die aan het scherm van hun Samsung gekluisterd zijn. Kortom: ik was in Blade Runner beland.

Er rende een Koreaan gehuld in een roze berenpak op me af om me een telefoonabonnement aan te smeren. Zo moet de toekomst er ongeveer uit zien, dacht ik weemoedig. Gebiologeerd keek ik naar alle schermen in de winkels, metro’s en op straat, met daarop hysterisch dansende en zingende Koreaanse jongens en meisjes. Gelikte muziek, overgeproduceerd, maar catchy, oh zo catchy: dit is K-Pop, Koreaanse Pop.

En K-Pop gaat hard. Het is de concurrent J-Pop (Japanse pop) al ruimschoots voorbij.

De dames van Orange Caramel in de videoclip van 'Catallena'.

Heel Azië luistert naar K-Pop en langzamerhand spreidt het genre haar tentakels naar het Westen. Will.I.Am produceert het volgende album van de groep 2NE1. Jackie Chan lanceert een K-Pop groep. Er was een K-Pop-showcase op het prestigieuze SXSW en in The Guardian verschijnt van tijd tot tijd een artikel over deze vervreemdende liedjes en clips. Wereldwijd heeft de muziekindustrie het moeilijk, maar K-Pop groeit. In 2009 werd er 30 miljoen dollar omgezet. In 2010 was dat het dubbele en nu is de K-Popindustrie in totaal 3 miljard per jaar waard.

Mij zeggen die bedragen niet zoveel, maar ik heb het vermoeden dat het hier om grotere bedragen gaat dan bij onze nationale popvariant: Palingpop. Zouden onze Palingpoppers niet iets kunnen leren van K-Pop? Misschien als we de regels opvolgen waar succesvolle K-Pop nummers aan moeten voldoen. Die regels luisteren als volgt:


1: Vermijd zuinigheid

Koreanen zijn niet zuinig als het op videoclips aankomt. Ze weten dat beeld bijna belangrijker is dan de muziek zelf en geven dus zonder blikken of blozen een half miljoen uit aan de productie van een clip:

2NE1 - Come Back Home

Deze clip toont een futuristische wereld waarin mensen verslaafd zijn aan virtual reality. Een meisje kijkt bezorgd toe terwijl haar vriendje bezwijkt onder de aantrekkingskracht van de verslavende virtuele sessies die het bedrijf Virtual Paradise verkoopt. 2NE1 (spreek uit: Twenty-one of To Anyone) lijkt ons hiermee duidelijk te willen maken dat we minder naar onze schermen moeten kijken en ons vaker in het echte leven moeten storten.

Een enigszins bevreemdende stelling, want juist een groep als 2NE1 heeft baat bij een massa mensen die de hele dag aan het scherm gekluisterd zit.


2: Wees met veel

Vaak bestaan groepen uit veel leden. Girls' Generation bijvoorbeeld heeft maar liefst 9 leden.
(Let in dit onnavolgbare nummer op de legendarische regels: “I got a boy on my chin.”)

Girls' Generation - I GOT A BOY


3: Zing in meerdere talen, maar zing vooral in het Mandarijn

Veel groepen zijn zo samengesteld dat er meerdere talen gesproken worden binnen één groep. Vaak wordt er naast het Koreaanse publiek gemikt op het Mandarijnstalige Chinese publiek. Soms vliegt je ook wat Engels en Japans om de oren. De groep EXO heeft het al helemaal goed bekeken. Ze hebben twee afdelingen: zes leden voor de Koreaanse versie:

EXO - Growl

En zes ANDERE leden voor de Chinese versie:

EXO - Growl

In totaal bestaat EXO dus uit 12 leden. De twee groepen maken exact dezelfde nummers en videoclips. Dit is een erg slimme zet, want twee van de drie grootste steden ter wereld liggen in China. Er zijn maar liefst 960 miljoen mensen die Mandarijn spreken tegenover een luttele 360 miljoen Engelssprekenden.

Voor Palingpop is het nog niet te laat: Jan Smit, grijp je kans en leer Mandarijn.


4: Hard werken is belangrijker dan een vriendje

Azië staat natuurlijk bekend om de harde werkmentaliteit, en die zit ook in de muziek. Entertainmentmaatschappijen zetten hun eigen trainingen op. Na een langdurige selectieprocedure worden veertig talenten geselecteerd. Dan volgt er een training van 2 tot 6 jaar, waarbij gemiddeld 34 man afvallen. Uiteindelijk blijft er een groep over die in de markt gezet wordt. Ook nadat de opleiding is voltooid moeten de K-Pop-sterren nog intensieve zang-, dans- en Taekwondolessen volgen.

Berucht zijn de contracten die getekend worden als de student de uiteindelijke selectie heeft gehaald. Met het tekenen van zo’n contract geeft de K-popper zich voor tien tot twintig jaar over aan de veeleisende entertainmentmaatschappijen. Hij mag in beperkte mate vrienden en familie zien. Hij houdt er niet zoveel aan over, want K-Pop kost ook veel (zie de videoclip van $500.000 hierboven). En hij mag geen vriend(innet)je, want dat zou ten koste gaan van het mysterie.

Een K-Popcontract heeft veel weg van een slavencontract.

Al met al denk ik dat Palingpop zeker het één en ander kan leren van K-Pop. Nick en Simon kunnen best wat regels Mandarijn in hun teksten kwijt. Bløf mag best eens een half miljoen voor een clip uittrekken. En Gordon mag ook wel eens wat harder werken, die luie donder.

Als dat niet gebeurt, wordt K-Pop heel groot in Nederland en luisteren we binnenkort allemaal naar Orange Caramel. Ook niet verkeerd.

Orange Caramel - Catallena

Stephane Kaas

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Essay: ‘Dank voor jullie inzet!'

‘Dank voor jullie inzet!'

Mensen willen het liefst werk doen dat in een positieve zin bijdraagt aan het leven van anderen. Maar is dit wel een haalbaar ideaal?

 1

Kerstbezoek voor Gavin Marley

Gavin en Susan lopen elkaar jaren na hun middelbareschooltijd weer tegen het lijf. Gavin, die inmiddels steenrijk is, nodigt de dakloze Susan bij hem thuis uit.

Gedachtes over het imposter​syndroom

Gedachtes over het imposter​syndroom

Het jaar is bijna voorbij en daarom zet Hard//hoofd de beste stukken van 2018 nog één keer in de schijnwerpers.   Slimme, competente mensen die ervan overtuigd zijn dat ze hun succes niet verdienen. Het komt zo vaak voor dat er een term voor bestaat: het impostersyndroom. In het kader van de Fakeweek een persoonlijke […]

Tip: Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

In deze laatste tip van 2018 geeft Emma Stomp op de valreep een onmisbaar advies voor de feestdagen.

Mentale maandag: kerst 1

All I Want for Christmas

Mentale gezondheid is belangrijk, maar we praten er weinig over. Daarom gidst Nastia Cistakova je in deze tweewekelijkse beeldcolumn langs de taboes, onhandige vragen en ongemakkelijke antwoorden over psychische problemen. Nastia weet hoe het voelt als het er in dat prachtige hoofd van je soms net wat anders aan toegaat dan ‘normaal’, en ze illustreert herkenbare […]

Willen wonen in een kerstetalage

Willen wonen in een kerstetalage

Ieder jaar met kerst willen we heel veel spullen kopen. Het zijn rekwisieten voor wanneer we ons even de protagonist in een kerstverhaal willen wanen. Maar doen we dit eigenlijk niet het hele jaar?

Alles vijf sterren: Amstelveen, een kroeg en klassieke muziek 1

Stoofvlees, heiligen en de liefde

Deze week spraken drie hard//hoofd-redactieleden hun kersttip voor je in. Van stoofvlees, via Nick Cave, naar oude liefde.

De komma in mijn komedie

De komma in mijn komedie

'Roken is niks anders dan spelen met de dood', iedereen weet dat het een slecht idee is, maar toch beginnen mensen eraan. Koen Schouwenburg schrijft over de absurditeit van een verslaving en hoe daarmee om te gaan.

Hard//talk: Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Sociaal ondernemen is de beste keuzes maken in een imperfecte wereld. Stop daarom met elkaar afvallen, vorm samen een front, en focus op de positive impact van duurzame innovatie, betoogt Dylan Meert. Het wordt tijd dat duurzame, eerlijke en sociale initiatieven ophouden met elkaars […]

Column: Skaten is overleven

Olympisch gezien

Iduna Paalman wil nét naar bed gaan als haar broertje belt. Met gewéldig nieuws.

Steun ons en word kunstverzamelaar
Hardhoofd vecht voor de vrijheid van jonge makers om te kunnen maken wat ze willen. Word nu kunstverzamelaar en ontvang de interessantste Hard//hoofd kunstwerken.

Steun ons vanaf €5