nieuwsbrief
menu Asset 14

Dramatiseren

Artikel Jana Antonissen
Mail

Een beroemde schrijver uit Nederlands Gouden Eeuw zei eens: “De wereld is een schouwtoneel / Elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel”. Een wijze tip van Joost van den Vondel voor hoe tegen het leven aan te kijken.
Zo wil het namelijk wel eens gebeuren dat je je het ene moment te pletter verveelt om je vervolgens, zonder dat je er erg in had, in een hallucinante situatie te bevinden waarvan je denkt “Dit kan niet! Dit is fictie!”. In beide gevallen is het bevorderlijk enige zin voor drama aan de dag te leggen: om de boel wat op te beuren dan wel te relativeren.

Overdrijven is een kunst en ik ben er een meester in. Zo dik ik steevast mijn verhalen aan om ze net dat tikje dramatischer te maken: “Dat loopt echt àltijd totaal uit de hand als hij er bij is”. Wel vervelend als je dan gecorrigeerd wordt door adepten van een correcte weergave van de feiten: “Hoezo? Je hebt hem toch nog maar één keer gezien en zoveel liep er toch niet mis?”. Maar meestal vormt een correcte weergave van de feiten nu eenmaal geen sterk verhaal. En dat is jammer, want het leven is best kleurloos als je er niet af en toe een schepje bovenop doet.

Dat weet ook mijn overbuurman met zijn ijzeren staaf en straffe verhalen over kalashnikovdiefstal en in elkaar geslagen gynaecologen. Wat er klopt van zijn vertelsels, weet ik niet. Maar dat geeft niet: wie niet duidelijk de grens aangeeft tussen feit en fictie intrigeert. Mij toch alleszins. (En die ijzeren staaf wil ik voor alle veiligheid wel het voordeel van de twijfel gunnen). Zelf dramatiseer ik de reeds aanwezige ghetto-vibes in onze buurt door keihard Dr. Dre door mijn koptelefoon te laten knallen wanneer ik op het alcoholistenpleintje langs het zwerfafval en de vergezellende zwervers slalom. “I’m representing for the gangsters all across the world / And I still got love for the streets”.

Maar ook uit zichzelf durft mijn leven wel eens dramatische ontwikkelingen te vertonen die zo uit één of andere derderangssoap lijken te komen. Onmogelijke liefdes aan de andere kant van de aardbol die je zo nu en dan impulsief komen kwellen, schokkende onthullingen over het vergaren van het familiefortuin, de Balearische zeeën bevaren met het jachtschip van de Parijse beau monde: you name it. Misschien trek je zulke dingen nu eenmaal aan als je een aangeboren aanleg tot hyperboliseren bezit. Gelukkig is het leven niet altijd groots en meeslepend. Dat zou maar vermoeiend zijn.

Waan je daarom steeds de onversaagde edoch onbegrepen hoofdrolspeler van je eigen tragikomedie. Als het weer eens niet loopt zoals verwacht, beschouw je het gewoon als een onverwachte plotwending die de spanning er inhoudt. Wees je dus bewust van dat grote schouwspel waarin wij allemaal figureren. En hoop dat de anagnorisis (mooie theaterterm van de oude Grieken voor het moment waarop de held tot inzicht komt) voor jouw personage niet te lang uitblijft.


Jana Antonissen Jana Antonissen (1992) schrijft sinds twee jaar voor De Morgen over alles dat binnen het breed rekbare begrip cultuur past.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons