nieuwsbrief
menu Asset 14

FD

Artikel Jan Postma
Mail

In Re: kijkt hard//hoofd van een afstandje naar actuele zaken. Jan vindt een FD in de trein en ziet de wereld met andere ogen.

13 mei 2014 gaat het gebeuren: in het Beatrix Theater in Utrecht zal Ben Tiggelaar zijn publiek acht managementboeken in acht uur door de strot duwen. “Meer dan 15.000 deelnemers gingen u voor!” Die u, dat ben ik dus, denk ik. Daaronder in vette letters: “MBA in één dag®”. Dat MBA staat voor Master of Business Administration. Die ® voor Registered Trademark, wat wil zeggen dat Tiggelaar de enige is die in één dag MBAs mag opleiden en dat dan 'MBA in één dag®' mag noemen.

Ik lees het Financieel Dagblad. Niet altijd, ik heb geen abonnement of zo. Ik vond een exemplaar in de trein. De wereld is vreemd, zeker wanneer je hem bekijkt vanuit andermans krant.

Ben Tiggelaar kijkt op de foto alsof hij op de foto moet. Hij heeft een getrimd baardje dat alleen aan de onderzijde van zijn kin opvallend wit is. 15.000 deelnemers gingen mij voor. Wat hij eigenlijk wil zeggen is natuurlijk: 15.000 mensen hebben hier al eens aan meegedaan. Of ze mij voorgingen is afhankelijk van mijn deelnemen in de toekomst. En ik denk dat we met enige zekerheid zullen stellen dat ze mij op geen enkel moment in de toekomst zullen zijn voorgegaan.

Het FD is zalmroze. Ik vind dat wel mooi, verder ken ik alleen een Italiaanse sportkrant die zich trots in het roze steekt. Ik ken trouwens iemand die een half leven 'rolze' zei in plaats van 'roze' zonder dat iemand het ooit opmerkte.

Een crisisnummer van het FD, uit 2008.

Op de voorpagina, in de linkerkolom met korte nieuwsberichten, koos de redactie ervoor om te openen met "Bedrijf wacht op BTW". Het berichtje maakt melding van duizend bedrijven die al "maanden" wachten op teruggave van de btw. "De fiscus is sinds kort zo streng dat de kleinste administratieve fout leidt tot grote vertraging." Ik vraag me af waarom je daarmee zou openen? De duizend bedrijven weten het tenslotte al en alle anderen hebben vrij weinig aan deze informatie, of het moet zijn dat je geen fouten moet maken bij je administratie, maar ik denk dat de lezers van het FD zover al wel waren. Het enige dat ik kan bedenken is dat er sprake is van hoop op solidariteit. Slachtoffers en potentiële slachtoffers kunnen zich verenigd voelen in hun onbegrip jegens de belastingdienst, die zo ontzettend streng is.

In kolom twee en drie is ruimte gemaakt voor een foto uit Oekraïne. Jonge mannen met Russische vlaggen en vermoeide blikken maken een vuist om te vieren dat de Krim zich in een referendum heeft uitgesproken voor aansluiting bij Rusland. Ze zijn half-kind en half-hooligan, met bleke lippen en alcohol in hun ogen. Een van hen heeft op zijn rechteronderarm een Chinees karakter laten tatoeëren. Ik zou wel willen weten wat het betekent.

Het hoofdartikel meldt dat een alternatieve derivatenbeurs (TOM) de aanval heeft geopend op de AEX. Bij TOM denken ze dat er behoefte is aan een nieuwe index omdat "de AEX steeds meer buitenlandse fondsen herbergt die geen band hebben met Nederland." CEO Willem Meijer spreekt tegen dat hij "inspeelt op chauvinistische sentimenten." Daaronder slaat de voorzitter van een vakbond voor middelbaar en hoger personeel alarm. Hij vreest het dreigende verlies aan banen voor de middenklasse. "Vind je het gek dat ze zich in de steek gelaten voelen als besloten is de gehele middenklasse te slopen? Mijn leden gaan niet meer stemmen. Of ze vluchten naar de SP, en voor anderen is het nog maar een kleine stap naar de PVV."

De economie herstelt zich naar verluidt, maar komen de banen ooit nog terug? Zijn er nog mensen die in hun familie- of vriendenkring geen langdurig werklozen kennen? We leven in een tijdperk waarin crises worden gevolgd door een "jobless recovery". Jesse Frederik schreef onlangs een mooie boze brief aan de vrije markteconomen die mooi weer speelden met de paar procentpunten groei die worden voorspeld.

Ik zag gisteren toevallig The Wolf of Wallstreet. Echt onder de indruk was ik niet: niet van de uitspattingen van de personages of hun morele verdorvenheid; niet van de kwaliteit van de film zelf. Dat neuriën van Matthew McConaughey was wel oké. Aan het einde van de film blijkt dat walgelijk gedrag loont, wanneer je het maar lang genoeg volhoudt. Hoofdpersoon Jordan Belfort is dan wel geen Wall Streethandelaar meer, hij is wel een succesvolle public speaker geworden. Mensen willen rijk worden, iedereen, altijd. Scorcese weet de schuld netjes te verdelen tussen zij die kwaad doen en zij die het kwaad mogelijk maken. Zoals we ook allemaal schuldig zijn aan de recessie, en we alleen Halbe Zijlstra mogen bedanken voor het herstel.


Jan Postma Jan Postma (Delft, 1985) is politicoloog, fotograaf, journalist, parttime einzelgänger en meer. Maar, voordat u zich een beeld denkt te kunnen vormen, toch vooral dat laatste.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons