nieuwsbrief
menu Asset 14

Pura Vida!

Artikel Gastbijdrage
Beeld Roosmarijn Schoonewelle
Mail

Ons is gezegd donkere kleding te dragen. Kort na zonsondergang worden we in een bootje van ons resort naar het dorp gevaren.

We waren er vanmiddag al. Tortuguero. Niet meer dan een autoloze straat met in felle kleuren geverfde souvenirwinkeltjes, eettentjes, een schooltje, een politiebureau en de huisjes van de locals. Bij een als Jack Sparrow verklede straatventer kocht ik een op ijs gekoelde kokosnoot. Met een groot mes sloeg hij het kapje (of noem je dat alleen bij eieren zo?) eraf en voegde een flinke scheut Centenario-rum toe. "The pirate is a rich man," zei onze schipper toen hij me met de kokosnoot zag. "He lives in the biggest house in Tortuguero and his wife is very beautiful."

Het dorp is volledig afhankelijk van toeristen, die komen voor de wildlife tours door het regenwoud, maar vooral voor de leatherbacks en soepschildpadden. Van april tot oktober kruipen die ’s nachts uit de Caraïbische Zee het strand achter het dorp op om hun eieren te leggen. Kennissen die eerder zo bevoorrecht waren dit natuurfenomeen te mogen aanschouwen, noemden het ‘spiritueel’ en ‘a life-changing experience’.

Beeld: Roosmarijn Schoonewelle

Het is druk bij de aanlegsteiger van Tortuguero. Drukker dan vanmiddag. Overal guides en toeristen. Een man die sterk lijkt op Uncle Phil van The Fresh Prince of Bel-Air roept de achternaam van mijn vriendin om. We zitten in een groep van elf. De anderen lijken me Amerikanen. Een erg dikke vrouw heeft tegen de kledingvoorschriften in een wit T-shirt aangetrokken waarop in roze letters ‘Pura vida!’ staat. Uncle Phil zegt er niets over. Wel dat fotograferen met flits en zaklampen verboden zijn. Fluister en blijf bij de groep. We lopen door een strook bebossing die het dorp van het strand scheidt. Vlak voor ons een groep. Vlak achter ons een groep. Op het strand zie ik de silhouetten van nog minstens twintig groepen.

Ik dacht uren in het vochtige zand te moeten liggen wachten, maar meteen wenkt een guide wat verderop ons. We sluiten ons aan bij zijn groep. Met vijfentwintig man verdringen we ons om een soepschildpad. Uncle Phil gaat wijdbeens over het kolossale dier heen staan en beschijnt haar achterste met rood licht. "Meet Mrs. Green Sea Turtle." Onder de grijze staart komt met veel glimmend nat een ei – zo groot, rond en wit als een pingpongbal – tevoorschijn. Het valt in een kuil tussen andere eieren. De schildpad kreunt. Een volgend ei floept naar buiten. "Excuse me," zegt de vrouw in het Pura vida!-shirt luid met zuidelijk accent. "I don’t see too well in the dark, but these eggs, now, do they come out of its asshole, or do they come out of its mouth?"

Er komt een nieuwe groep aan. Het wordt Uncle Phil te druk. Bovendien hebben we gezien wat er te zien valt. Hij brengt ons naar de steiger, waar de bootjes klaar liggen om ons terug naar het resort te varen.

_
Jerry Hormone (1982) is schrijver en muzikant. Onder het pseudoniem Jeroen Aalbers schreef hij de meer dan honderd titels tellende kinderboekenserie Borre, die onder andere in het Chinees en het Koreaans vertaald is. Nu runt hij literair tijdschrift Strak en presenteert het kookprogramma Snekken.


Roosmarijn Schoonewelle is beeldend kunstenaar en maakt illustraties. Ze tekent en schildert door elkaar, knipt stukken uit haar werk en maakt daar collages of objecten van. Haar getekende beelden staan open voor associatie en dwingen tegelijkertijd te kijken op een precieze manier.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons