nieuwsbrief
menu Asset 14

De herenkapper

Artikel Gastbijdrage
Mail

De kapper draagt altijd een stropdas met rode en zwarte streepjes. Als er klanten bellen, schrijft hij de nieuwe afspraak in een boek. Zijn bewegingen zijn langzaam, want de herenkapper heeft de tijd. Hij slaat een plastic mantel uit en waaiert die in dezelfde beweging om de schouders van zijn klant, of hij zakt voorzichtig door zijn knieën om een paar net afgeknipte baardharen op te vegen in een blik. Tijdens het knippen neuriet hij mee met de radio. De handen van de kapper zijn geroutineerd, maar altijd aandachtig. Een paar keer per dag smeert hij de wangen van een oude man in met scheerschuim. Altijd sluit de klant voor een moment zijn ogen.

De kapsalon lijkt een relikwie uit een eeuw waarin het erg gemakkelijk was om een man te zijn. De tijd dat mannen zelfs hun eigen teennagels slechts bij uitzondering knipten, is voorbij. In 2014 staan twintigers met een X- en een Y-chromosoom voor een onmogelijke taak. Ze moeten kiezen uit een hele snoepwinkel aan eigenschappen die in de tijd van hun opa en oma nog duidelijk bij één van de seksen hoorde, er een paar in de blender gooien, en hopen dat er een uitgebalanceerd manspersoon uitkomt. Gevoelig, maar niet bang in achterafstraatjes. Nonchalant, maar met het juiste brilmontuur. De verkeerde combinatie kan fataal zijn. Teveel bitter en meisjes vinden je een gevoelloze zak; te veel zoet en voor je het weet ben je friendzoned.

In het oog van die postmoderne genderorkaan worden jongens heen en weer geslingerd. Voor meisjes is het makkelijker, voor hen zijn de regels geleidelijker veranderd, op de golven van het feminisme. De storm rond mannelijkheid is nu pas goed aan het opsteken. Niet zo raar dat sommigen terugverlangen naar de veilige cocon van de jaren vijftig.

Laatst is er verderop in de straat een andere herenkapper geopend. Alle klanten hebben een heleboel haar. De baardenbezitters zijn gemiddeld een jaar of veertig jonger dan de klanten bij de concurrent, die daardoor meteen al geen echte concurrent meer is. De barbershop staat vol oude chesterfields, waar de jongens kopjes koffie drinken die gezet worden met een pruttelend filterapparaat. Er is gratis wifi. Ze luisteren naar doorleefde blues terwijl hun bakkebaarden zorgvuldig worden bijgewerkt. Op de toonbank staat een reusachtige ouderwetse kassa, voor de sier, want in de barbershop kun je alleen pinnen.

De deur van de barbershop waarschuwt dat vrouwen niet naar binnen mogen. Net als bij een boomhut: verboden voor meisjes. De kapper heeft zo’n waarschuwing niet nodig. Zijn klanten komen niet voor hun imago, maar om gezellig een sigaartje te roken, ook al mag het niet van de inspectie. Hij weet dat de hoogtijdagen niet meer terugkomen, maar hij maakt zich niet druk. Voor zolang het nog duurt, blijft de herenkapper gerimpelde wangen inzepen. Op zijn deur hangt een ander bordje: ‘Kijk eens wat vaker in de spiegel van de kapper.’

Kirsten Kamphuis (1990) studeert geschiedenis in Leiden. Ze schreef eerder onder andere voor Ad Valvas, Zij aan Zij en De Groene Amsterdammer. In 2012 kwam haar jeugdroman Warmwatervrees uit.


Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons