nieuwsbrief
menu Asset 14

Misofonie

Artikel Paula Lina
Mail

Paula legt uit waarom je eigen stem zo vreemd klinkt en welke geluiden we nog meer haten?

Iedereen kan wel een paar geluiden bedenken die hem een kriebelig gevoel geven. Sommige mensen walgen van lichte, redelijk onschuldige geluiden. Persoonlijk kan ik echt naar worden van scherpe klanken als pieptonen, ritselgeluiden en zacht gekras. Ben je iemand die irritatie, walging of zelfs woede kan voelen door geluid, dan kun je de eerstvolgende keer dat je de semi-intellectueel wilt uithangen op de vrijmibo de term 'misofonie' laten vallen: afkeer van klanken.

Als meisje wist ik al dat ik iets met geluid wilde doen. Muziek maken deed ik graag, maar ook de cassetterecorder wist ik in een melige bui vaak genoeg te vinden. Ik zette gekke stemmetjes op en luisterde terug hoe ik klonk door de goedkope microfoon en boxen. Zo experimenteerde ik met de geluiden om me heen en transformeerde ik het kletteren van mijn knikkerbaan tot het geknal van magnetronpopcorn. De ruis had een toegevoegde waarde en de vervorming hoorde er bij.

Toen ik net begon met radio maken, was de overgang van mijn lachcassettes naar een professionele microfoon wel even wennen. In plaats van mijn speakers had ik een koptelefoon die me direct in contact bracht met een versterkte versie van mijn omgeving. Mijn achtertuin werd omgetoverd tot een oerwoud vol tropische flierefluiters en mijn conditie leek ineens bar slecht, want mijn ademhaling werd opgeblazen tot luidkeels gehijg. Elke zucht en snuf was opeens hoorbaar, maar vooral mijn eigen stemgeluid was erg naar om te horen. Ik klonk anders dan ik dacht en leerde door deze confrontatie om mijn stem steeds meer als instrument te zien. Toch twijfelde ik soms, of mijn mechaniek niet defect was: ik herkende mezelf niet.

Hoe kon het nou, dat mijn stem niet naar mij klonk? Volgens de Amerikaanse psychologe Jordan Gaines is dat te verklaren doordat je door het dragen van een koptelefoon of het luisteren door een speaker geluid externer beleeft dan wanneer je je hoofd als klankkast gebruikt. Simpel gezegd komt het er dus op neer dat mijn hoofdbotten niet genoeg meetrillen wanneer ik iets met mijn oor beluister en daarmee voor een geheel andere geluidssensatie zorgen. Gelukkig ergerde ik me niet alleen aan mijn eigen stemgebruik, maar vooral aan randgeluiden.

Foto: Sanne van Hemert

Een korte vraagronde bij vrienden, kennissen en een paar willekeurige vreemden leidde vervolgens tot de volgende conclusie. Niet alleen extreem hoge, scherpe geluiden zoals de klassieke nagels over een schoolbord zijn vervelend. Nee, eigenlijk blijken vooral geluiden van lichaamsfuncties storend, met name wanneer je ze ongevraagd van een ander te horen krijgt. Van speekselslurpende medepassagiers in de trein tot slecht articulerende actrices en smakkende levenspartners. Stiekem zijn we allemaal een stelletje misofonen.

Voor de haters of degenen die zich onmogelijk kunnen voorstellen hoe vervelend geluiden af en toe kunnen zijn; hieronder een audiocompilatie.

 

 


Paula Lina ('89) is een freelance journalist en muzikant. In taal en geluid drukt zij zich uit.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons