nieuwsbrief
menu Asset 14

Marcos & Enise

Artikel Sanne Rispens
Mail

In Re: kijkt hard//hoofd van een afstandje naar actuele zaken. Sanne was in Groningen toen Bonnie en Clyde daar waren gesignaleerd.

Hoe lang zou het duren voor er een film wordt gemaakt over Antonio Marcos van der P. en Enise B.? Alle ingrediënten zijn aanwezig: geweld, achtervolgingen, actie, vuurwapens en natuurlijk de twee aantrekkelijke hoofdrolspelers. De politiefoto’s die op de voorpagina’s van alle kranten hebben gestaan zijn echter weinig flatteus. Marcos (25) heeft iets arrogants, er krult bijna een lachje om zijn volle lippen. Enise (19) kijkt stuurs, haar mondhoeken wijzen naar beneden en iemand is iets te enthousiast aan de gang geweest met haar wenkbrauwen, die zijn teruggebracht tot dunne lijntjes. De foto’s doen denken aan die van Paul Brady en Myra Hindley, die in de jaren zestig in Engeland werden veroordeeld voor de zogenaamde Moors murders.

Op het moment dat ik dit schrijf, zijn Marcos en Enise net gearresteerd, in een hotel nabij Dortmund. In twee weken tijd hebben ze hun strafblad behoorlijk uitgebreid, onder meer met inbraak, ontvoering, gijzeling en mishandeling. Een van hun slachtoffers betrapte de twee bij een inbraak op een naturistencamping en werd neergeschoten. Diezelfde avond gijzelden ze een Enschedees gezin.

Hoewel de politie het duo omschreef als ‘levensgevaarlijk’ is de aanhouding zonder geweld verlopen. De angst voor een schietpartij was echter wel degelijk op feiten gebaseerd: vooral Marcos, die op zijn zestiende al is veroordeeld tot jeugd-tbs, zou er geen been in zien om naar zijn vuurwapen te grijpen. Enise is volgens getuigenverklaringen een actieve participant geweest, inplaats van een slachtoffer dat onder druk stond van haar geliefde.

Net als bankrovers Bonnie Parker en Clyde Barrow, en moordende echtparen als Paul Bernardo en Karla Homolka en Ian Brady en Myra Hindley zijn Marcos en Enise geliefden die samen misdaden plegen. En dat fascineert ons. Liefde is iets moois, iets wat mogelijk zelfs nieuw leven creëert. Maar wanneer sommige mensen bij elkaar komen ontstaat er juist een perfect storm die tot rampen leidt. Het is nog maar de vraag of Marcos en Enise zonder dat ze elkaar hadden ontmoet vergelijkbare misdaden hadden gepleegd; maar het is een feit dat Marcos al sinds zijn vijftiende in ‘het systeem’ zat, en dat het pas echt uit de hand is gelopen toen hij Enise tegenkwam. Het heeft ontegenzeggelijk iets romantisch om met zijn tweeën op de vlucht te zijn. Outlaws.

Toevallig was ik zelf in Groningen op dinsdagavond, toen Marcos en Enise daar waren gesignaleerd en de hele provincie werd uitgekamd. Op de terugweg naar Amsterdam luisterde ik naar de autoradio, waar iedereen het alleen maar had over ‘het duo’ en ik kon het niet laten om bij andere auto’s naar binnen te gluren. Ik merkte dat ik me vooral afvroeg wat de rol van Enise was in het geheel. Zou het deels haar schuld zijn, zou ze Marcos hebben opgehitst? Was ze bang? Of genoot ze van de adrenaline, van de macht die ze had over hun doodsbange slachtoffers? Ze hebben er voor gekozen om bij elkaar te blijven, dus hun band móet wel sterk zijn geweest. Of was misschien het enige dat ze nog overhadden.

In Bonnie and Clyde (1967) zegt Bonnie (Faye Dunaway) dat ze geen familie heeft, niet eens een moeder.
Hey”, zegt Clyde (Warren Beatty), “I’m your family.
Bonnie: “You know what, when we started out, I thought we was really goin' somewhere. This is it. We're just goin', huh?
Clyde: “I love you.


Sanne Rispens

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons