nieuwsbrief
menu Asset 14

Mannenzaak

Artikel Noor Spanjer
Beeld Aart-Jan Venema
Mail

Samen met een collega-feminist ga ik naar een debatavond in een Amsterdams universiteitslokaal. ‘Is feminisme ook een mannenzaak?’ is het thema, en het panel bestaat uit drie gasten. Jaap Kooijman doceert mediatheorie en feministische theorie aan de UvA, Willem Bosch is filmmaker en auteur van het vlammende betoog ‘Ich bin ein Feminist’ en Zihni Özdil is publicist en schrijft over geschiedenis, politiek en cultuur.

De laatstgenoemde zit hier eigenlijk tegen zijn wil: hij vindt het vreemd, nee zelf verwerpelijk, dat de discussie gevoerd wordt door drie mannen, en bovendien twee heren als moderator heeft. Hij noemt het "structureel seksisme dat is verweven in ons cultureel DNA" en wijst daar mannen als dader voor aan. "Wij zijn al zo lang aan het woord, het is tijd dat we eens stil zijn en luisteren naar wat vrouwen te zeggen hebben."

Goed bedoeld misschien, maar onwaar. Een van de grootste problemen van de nog alomtegenwoordige achtergestelde situatie van vrouwen, is juist dat veel mensen het afschrijven als wijvengezeik. Het wordt hoog tijd dat mannen deze wijven bijvallen en erkennen dat het lichtelijk vreemd is dat vrouwen nog steeds minder verdienen voor dezelfde functies, geacht worden exorbitant meer tijd te stoppen in zorgtaken, en in films, op televisie en in alle andere media nauwelijks voorkomen als volwaardige karakters. En dan heb ik het nog niet eens over de cijfers van huiselijk of seksueel geweld.

Illustratie: Aart-Jan Venema

Het is niet ons probleem, maar ieders probleem. Twee dagen vaderschapsverlof is gewoon krankzinnig. Kom zeg. Die onmisbare zaadcel is toch wel meer waard dan dat? Een scherp gestelde vraag na afloop van het debat legt de vinger op een mooie zere plek: wat hebben mannen eigenlijk te winnen bij meer gelijkheid? Kooijman reageert oprecht: het kost hen macht en privileges, dat maakt het juist complex. Bewustwording over feminisme als gedeelde strijd is in ieder geval een stap in de goede richting, en volgens mij is die wel gezet. Ik denk dat de sprekers van deze avond een jaar of vijf geleden veel harder zouden zijn uitgelachen wanneer ze hun stoere vrienden zouden vertellen dat ze als feminist kwamen debatteren.

Na afloop drinken we nog wat op het verwarmde terras van een café om de hoek. Een dronken vent loopt ons bijna omver en probeert de deur open te maken, wat niet lukt. Ik wankel door zijn duw en vraag hem of het allemaal goed gaat. "Nee jij bent een lekker wijf!", blaft hij me toe. Verbaasd kijk ik hem aan, de vrouwen om me heen lachen om de ironie van het moment. “Stelletje onzekere, stinkende zeikwijven”, is de repliek van de dronkaard, en hij stormt naar binnen.

Tsja. Dit hopeloze geval is natuurlijk niet van wie we het moeten hebben, maar voor alle andere mannen: jullie mogen best wat harder schreeuwen. Naar jullie wordt immers beter geluisterd, laten we daar vooral gebruik van maken.


Noor Spanjer (Amsterdam, 1982) is freelance journaliste en mediawetenschapper. Als nieuwerwetse minstreel is zij altijd op zoek naar persoonlijke verhalen en daarnaast is ze ideologisch inzetbaar voor feministische zaken en andere nature-nurture kwesties.
Aart-Jan Venema is freelance illustrator en verhalenverteller. Hij werkt onder andere voor NRC.next, de Groene Amsterdammer en hard/hoofd.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons