nieuwsbrief
menu Asset 14

Op je lauweren rusten

Artikel Jana Antonissen
Mail

Sommige mensen begrijpen niet goed waarom ik zo vaak naar Rod Stewart luister. Evenmin begrijpen ze waarom de man halfnaakt een prominente plek bekleedt in de zitkamer. Mijn fascinatie voor de dandy met schorre stem is inmiddels het stadium van uit de hand gelopen grap voorbij: het is menens tussen Rod en mij.

Het begon allemaal met die beminnelijke cover van zijn Greatest Hits album uit 1979, per toeval opgevist uit een stoffige platencollectie en door een vriend lacherig in mijn handen gedrukt. Vanop de platenhoes haakte de jonge Rod in een glimmend roze colbertje zijn blik vast in de mijne en daagde me met een Mona Lisaanse glimlach uit zijn plaat op te zetten. Sindsdien zijn Rods Greatest Hits en ik onafscheidelijk. Vooral ‘Da Ya Think I’m Sexy?’ blijft bekoren na 65 keer luisteren (volgens mijn iTunes-bibliotheek): een strakke discobeat en Rod die hees fluistert “If you want my body and you think I’m sexy / Come on honey, tell me so”; wat wil een mens nog meer? Het nummer paste perfect bij de glamoureuze Hollywoodlevensstijl die Rod zich had aangemeten sinds zijn verhuis van Engeland naar LA in 1975. “Dating blonde models was his specialty”, vermeldt de website songfacts.com. Maar Rod was niet enkel een podiumpersoonlijkheid, ook muzikaal was hij een fenomeen. Hoe hij zich in ‘Sailing’ van zijn emotionele kant laat zien in zijn matroospakje, om er in ‘Hot Legs’ weer op los te rocken: Rod Stewart wordt niet voor niets “the last song and dance man” genoemd. Hij was een totaalspektakel, een muzikale dandy zoals ze ze vandaag niet meer maken. En dat is exact waarom ik zo van Rod houd.

Ik was me er vaag van bewust dat Rod Stewart nog steeds tourt en met enige regelmaat opduikt in de tabloids omwille van zijn nieuwste scharrel (ofwel is hij aan het krimpen, ofwel worden zijn veroveringen telkens langer – en jonger, blonder en rondborstiger). Maar toen ik onlangs op de videoclip van zijn laatste album stuitte, moest ik toch wel een paar keer slikken. Het ongemakkelijke gevoel bekroop me dat ik naar een melodische advertentie voor Viagra aan het luisteren was. Leuk voor Rod dat ie op z’n 69ste (!) nog een spannend seksleven heeft, maar ik vraag me toch af wie er zit te wachten op een lied als ‘Sexual Religion’ waarin opa Stewart ongegeneerd de erotische capaciteiten van zijn laatste one night stand bezingt. De videoclip maakt het er niet beter op: beelden van wellustige danseressen van minstens een halve eeuw jonger worden afgewisseld door huiselijkere scènes waarin Rod, gekleed in een hip trainingspak, zijn kleinkinderen knuffelt.

Ik wil je graag bedanken, Rod, voor alle mooie momenten van weleer. Maar nu verdienen jij en je trainingspak een rustige oude dag; achter gesloten deuren. Er bestaat een prachtig werkwoord voor dit respectabele tijdverdrijf: rentenieren. Ik rentenier, jij renteniert; laten we met z’n allen wat meer rentenieren.


Jana Antonissen Jana Antonissen (1992) schrijft sinds twee jaar voor De Morgen over alles dat binnen het breed rekbare begrip cultuur past.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons