nieuwsbrief
menu Asset 14

Babbelbox

Artikel Noor Spanjer
Mail

Ja, er wordt veel troep uitgezonden op de televisie: meningen van B-, of vooral C- en zelfs DN’ers die ons allen aan ons reet zullen roesten, realityprogramma’s waarbij een geheel nieuwe samenleving uit de grond wordt getrokken, eeuwig veel sport en eindeloos veel lullende lullen aan dezelfde tafel bij dezelfde lul. Al die smurrie voor het brein is de reden dat ik al een paar jaar geen televisie meer kijk: en nee, dat is geen koketteren met mijn intellectuele smaak, ik lees in de ontstane vrije tijd namelijk niet plots veel meer boeken/ kranten/ Groene Amsterdammers. Ik zit voornamelijk op Facebook, YouTube of diep in een fictieve serie over Engelse adel en zijn benedenwonend personeel. En soms zelfs gewoon in een Donald Duck.

Maar nu mijn leven op een regelmatig spoor terecht is gekomen, en ik natuurlijk ook wel eens mee wil kunnen praten bij het koffiezetapparaat over transgenders of guilty-pleasures-uitgevoerd-door-singer-songwriters, kijk ik zo nu en dan naar de livestream van de publieke omroep via npo.nl.

En tot mijn grote verbazing is er een dagelijks minuutje televisie waaraan ik mijn hart ophaal, een minuutje dat ik met terugwerkende kracht gemist heb, een minuut eenvoudige televisie zonder filter of Photoshop. Zestig seconden eerlijkheid van het soort dat je nauwelijks meer ziet in ons medialandschap. Ik heb het over de Babbelbox van Man Bijt Hond. Voor de echte intellectueel die dit niet kent: elke dag staat de camera van het volkse NCRV-programma in een winkelcentrum ergens in Nederland. Aan voorbijgangers wordt eenzelfde vraag gesteld, altijd gerelateerd aan een actueel feitje. Afgelopen week ging het bijvoorbeeld, naar aanleiding van het overmatig drankgebruik van Bonnie St Clair – een BN’er – over alcohol. De vraag luidde: "Wanneer zorgde alcohol bij u voor een probleempje?". Die vraag beantwoorden de mensen dan zelf, zonder interruptie van montage of interview, rechtstreeks in de camera.

Foto door Brian Weed.

Het beeld is lullig, de mensen dragen vaak fleecetruien, zelfs de microfoon die ze vasthouden is een onbeholpen ding maar juist de antwoorden schitteren door oprechtheid. Het blijft wonderbaarlijk hoeveel je te weten komt over iemand in slechts een aantal seconden, en ook wat voor bekentenissen mensen doen voor het oog van een camera in een winkelcentrum. Opzwepende woede, de slappe lach en de keiharde waarheid zitten in bijna elke aflevering.

Maar het knappe van deze rubriek is vooral dat het niet onaardig of vilein wordt, en ook niet plat, terwijl dat vaak wel het geval is bij programma’s die dit soort ‘gewone’ mensen aan de tand voelen over bescheiden kwesties. Hoe ze dat doen snap ik niet. De Babbelbox is een toverdoos, maar wel eentje waarin juist de ongewassen realiteit zegeviert.

(Kijk hier naar nog meer afleveringen met geweldige vragen als ‘Wie zou u graag door de WC willen spoelen?’ of ‘Wanneer liet u niet met zich sollen?’.)


Noor Spanjer (Amsterdam, 1982) is freelance journaliste en mediawetenschapper. Als nieuwerwetse minstreel is zij altijd op zoek naar persoonlijke verhalen en daarnaast is ze ideologisch inzetbaar voor feministische zaken en andere nature-nurture kwesties.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons