nieuwsbrief
menu Asset 14

Weltschmerz in de trein

Artikel Jana Antonissen
Mail

Mijn vroegere professor Literatuur, film en techniek: transport en telecommunicatie (ja, zo heette dat vak echt) wist het al lang: een treinrit is de perfecte gelegenheid om je eens lekker onbeschaamd te verliezen in melancholie. De machinale snelheid waarmee je door het landschap raast is namelijk een metafoor voor de oncontroleerbare willekeur van het leven, aldus mijn professor. De treinrit als herinnering aan ons existentiële oergemis, zo je wil.

En inderdaad, moederziel alleen in een versleten treinstel op een koude novemberavond voel ik de Weltschmerz (mooi Duits woord voor ‘wereldpijn’: ‘een als pijnlijk ervaren melancholie ontstaan door de onvolmaaktheid van de wereld’, dixit Wikipedia) stevig in me opborrelen. Het gevoel ergens naar onderweg te zijn wordt meteen de kop ingedrukt door de illusieloze omgeving. De aftandse tl-lampen plaatsen mijn gebroken hart in de spotlights terwijl we door de ondoordringbare duisternis van het Vlaamse platteland snellen.

Foto: Jan Postma

Mijn weinig flatterende reflectie staart me aan vanuit het vuile treinraam. Tegelijk zingt Channy Leaneagh van Poliça met haar onderkoelde stem: “When the day is done / and I lay me down / I sit alone in my lonely bed / and I think about the day we had / and it makes me sad ‘cause you are gone”. Het is duidelijk dat dit het moment bij uitstek is om helemaal ten onder te gaan aan pijnlijke herinneringen en zelfmedelijden. En waarom ook niet? Het werkt bevrijdend en is stukken toegankelijker en goedkoper dan een therapeut. Daarom beveel ik het iedereen warm aan: néém die trein op een eenzame avond (ondergaande zon of duisternis wekken het best de weemoed op), staar in het voorbijrazende niks en voel je eens goed slecht. Je zult zien: het lucht op en je stapt uit die trein als een kalmer mens.

Als je deze louteringservaring optimaal wilt beleven, mag een geschikte soundtrack niet ontbreken. Ik noemde Poliça al, wier album Give You The Ghost (2012) buitengewoon geschikt is, maar hier volgen nog een paar suggesties:

De Twin Peaks-soundtrack van Angelo Badalamenti (1990): een all-time dreampopklassieker; mysterieus en smachtend, maar af en toe ook een tikkeltje groovy. Voor als je de absurditeit van het leven even wilt overdenken.

Tomorrow’s Harvest van Boards of Canada (2013): duistere ambient/trip hop; rauw en haast apocalyptisch. Ideaal wanneer je door een industrieel landschap rijdt.

Psychic van Darkside (2013): tussen elektronica en psychedelische rock; gestoorde, maar prachtige muzikale vertaling van De Grote Leegte. Voor als je door het duister opgeslokt wilt worden.


Jana Antonissen Jana Antonissen (1992) schrijft sinds twee jaar voor De Morgen over alles dat binnen het breed rekbare begrip cultuur past.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons